پرویز صیاد
پرویز صیاد

" پرویز صیّاد (۱۳۱۸ - لاهیجان) از بازیگران سینمای ایران قبل از انقلاب است که علاوه بر بازیگری نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی را نیز در کارنامهٔ هنری خود دارد. "

پرویز صیاد
زمینه فعالیت     هنرپیشه، نمایشنامه‌نویس ،
کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده
تولد     ۱٣۱۸ (۷۹ سال)
لاهیجان
محل زندگی      ایالات متحده آمریکا
ملیت     ایرانی
سال‌های فعالیت     ۱۳۳۸ تاکنون

نمایش‌نامه

هوو مستأجر مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست مرد پاره دوز تراژدی خر (۱۹۸۳) جان نثار (۱۹۸۱) ماشین نویس‌ها و ببر رستم و سهراب به روایت پنج نقّال سرایدار چشم به راه گردو هرکول و طویلهٔ اوج یاس امشب از خود می‌سازیم نمایشنامهٔ بد با کارگردانی خوب امیر ارسلان بازجویی کرگردن فالگوش (۱۹۸۹) محاکمهٔ سینما رکس آبادان پرویز صیاد و صمدش (۱۹۹۴) صمد سواری نمی‌دهد.
Theater of Diaspora سینمای در تبعید شیرین عبادی و جایزهٔ صلحش

فیلمشناسی (به عنوان تهیه‌کننده)

۱۳۵۷ - دایره مینا ۱۳۵۴ - طبیعت بی جان ۱۳۵۵- غزل ۱۳۴۳ - فریاد دهکده

زندگی‌نامه

صیاد در سال ۱۳۱۸ در لاهیجان به دنیا آمد و در رشتهٔ اقتصاد از دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. فعّالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۶ با چاپ شعر و داستان کوتاه آغاز کرد و در سال ۱۳۳۷ به نمایشنامه‌نویسی نیز مشغول شد. صیاد فعّالیت در سینما را از سال ۱۳۳۸ با فیلم می‌میرم برای پول به عنوان نویسنده آغاز کرد. او در نقش صمد بسیار معروف شد و فیلم‌های طنز انتقادی اجتماعی و بعضاً سیاسی در این نقش بازی کرد. همچنین برای چند فیلم شعر، تدوین، نوازندگی، مشاور فیلمنامه و طرّاحی چهره‌پردازی را انجام داد. چند کتاب نیز نوشت. در سال ۱۳۵۸ در پی مهاجرت به اروپا نخستین فیلم خود پس از انقلاب را به نام فرستاده به همراه رضا آریا تهیه‌کنندگی کرد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا فعّالیتش را در تئاتر و تلویزیون ادامه داد.
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب