گیتی خامنه
گیتی خامنه

" گیتی خامنه ای (گیتی خامنه) (متولد ۱۳۴۳، تهران) مجری برنامه‌های کودک تلویزیون شبکه یک از سال ۱۳۵۸ تا اواسط دهه ۷۰ بود "

 او به مدت ۱۵ سال در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به فعالیت پرداخت و سپس به خارج از ایران رفت. همچنین مقطعی در یکی از مدارس کالیفرنیای شمالی، هنر و زبان فارسی تدریس می‌کرده‌است


وی در سال ۱۳۸۹ دوباره به ایران بازگشت. پس از بازگشت، در شبکه تهران به اجرای برنامه «بچه‌های دیروز» مشغول شد که به بیان خاطرات کودکان دهه ۶۰ اختصاص دارد. همچنین در مجموعه مستند «میراث ایران»، بعنوان یک جهانگرد، میراث تمدن و فرهنگ شمال غرب ایران را برای بینندگان شبکه سحر روایت می‌کند. او سپس اجرای برنامهٔ «تا همیشه» در شبکهٔ دوم سیما را بر عهده گرفت.


او در فروردین ۹۵ پس از نزدیک به ۲۰ سال دوباره به حیطه مجری گری کودک بازگشت و این بار مجری میان برنامه‌های شبکه پویا شد.

بازگشت به ایران

همزمان با بازگشت به ایران و آغاز کار در گروه کودک شبکه ۲، همکاری با شورای بررسی فیلمنامه‌های کودک و نوجوان با بنیاد سینمایی فارابی را آغاز کرد، او سپس به همکاری با برنامه " خانواده " شبکه دو، پرداخت، این همکاری دو سال ادامه داشت. او همچنین داوری چندین جشنواره را نیز بر عهده داشته‌است. مجموعه شعر گیتی خامنه، تحت عنوان"آّبی، آبی. آیینه" در بهار سال نود و دو توسط چاپ اندیشه به چاپ رسید.


او در حال حاضر مشغول به همکاری با صدا و سیمای ایران است و معمولاً اجراهای برنامه‌های مربوط به خردسالان و کودکان را برعهده دارد. او اردیبهشت ۱۳۹۵ از صدا و سیما بازنشسته شد.

دوران خارج از کشور

در سال ۱۳۷۳ به خارج از کشور سفر کرد، و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته دراما با عنوان «کارگردانی و اجرا در نمایش مذهبی-آئینی ایرانی تعزیه»، از دانشگاه نورتریج کالیفرنیا اخذ کرد. او دوره فشرده تهیه کنندگی برای انیمیشن را در دانشگاه یو سی ال‌ای به پایان رساند؛ و به مدت سه سال به گذراندن دوره‌های روانشناسی «مرکز بهزیستی بورلی هیلز»، مشغول بود.


خامنه در طی اقامتش در خارج از ایران به تدریس تئاتر و زبان فارسی به کودکان و نوجوانان دو زبانه ایرانی-آمریکایی در سه مؤسسه غیرانتفاعی فرهنگی اشتغال داشت. او پیش از بازگشت به وطن، به عنوان مدیر برنامه‌ریزی مرکز اسلامی فرهنگی شمال کالیفرنیا در اکلند مشغول به کار بود.

پس از تحصیل و دوران کار

بعد از اخذ لیسانس، با موضوع نظری "تفاوتهای فیلمسازی برای کودک با فیلمسازی در بارهٔ کودک "و ساخت فیلمی دربارهٔ کودک، همزمان با ادامه کار در تلویزیون، دوران همکاری‌اش با پروژه‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای تلویزیونی و سینمایی آغاز شد. او در همین حین نقش دستیار کارگردان در برخی از فیلم‌های سینمایی را بر عهده داشت، "وصل نیکان" ابراهیم حاتمی کیا، کار سه اپیزودی " یک شب، یک غریبه" به کارگردانی حسین قاسمی جامی، دستیار کارگردان "باغ سید" به کارگردانی، محمد اسلاملو، و آخرین پروژه "زیر درختان زیتون" عباس کیارستمی بود. او تجربه صداپیشگی را هم در فیلم از کرخه تا راین، تجربه کرد. پس از آن با حوزه هنری و وزارت ارشاد در رابطه با بازبینی و انتخاب فیلمهای کودک و نوجوان و همچنین فیلمهای مستند تجربی همکاری داشت.

دوران تحصیل

نویسندگی و کارگردانی انیمیشن «عبور»، فیلم کوتاه «اما نه»، فیلم تلفیقی داستانی، انیمیشن «نوبت پنجره هاست»، و پکسیلیشن نیمه تمام «شهر آیینه» و کار رادیویی «هبوط» از کارهای او در دوران تحصیل به‌شمار می‌روند. دستیار فیلمبرداری انیمیشن «پرواز» به کارگردانی مهرداد شیخان، برنده بهترین انیمیشن کوتاه، و همکاری با فیلم «رزمنده کوچک»، محصول سینمای تجربی و نیمه حرفه‌ای، به عنوان دستیار فیلمبردار و کار در فیلم «تپش سایه دوست» به عنوان دستیار کارگردان نیز از کارهای این دوران به‌شمار می‌روند.

زندگی‌نامه

وی در سال ۱۳۴۳ در تهران و در خیابان امیریه به دنیا آند. او کار خود را در گروه کودک و نو جوان صدا و سیما آغاز کرد. او پس از تحصیلات دبیرستان وارد دانشگاه تهران شد و تحصیلات خود را در رشته زبان آغاز کرد ولی بعداً تغییر رشته داد و هنر با گرایش کارگردانی سینما و تلویزیون را خواند. در خلال سال‌های تحصیل او به ساخت فیلمهای کوتاه و نیمه بلند و همچنین نویسندگی و کارگردانی انیمیشن پرداخت. داستانهای کوتاه و اشعار و مقالات او در زمینه کودک و بزرگسال در مجلات ادبی همزمان به چاپ می‌رسیدند. او همچنین عضو انجمن شاعران حوزه هنری سازمان تبلیغات بود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب