محمود علیقلی
محمود علیقلی

" محمود (سیامک) علیقلی (زادهٔ ۱۳۳۳—درگذشت آذر ۱۳۸۳)، خواننده و مجری رادیو و تلویزیون ایرانی بود. "

او که کارمند شرکت مخابرات بود با اجرای سرود «آب زنید راه را» در ابتدای انقلاب، فعالیت هنری خود را آغاز کرد

«محمود علیقلی» تنها یک مجری نبود...

در طول 10 سال فعالیت او در تلویزیون، برنامه‌هایی چون «اقتصاد و جامعه» و «بازتاب» نیز با اجرای وی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد.


او که به سرطان سینه مبتلا می‌شود، پس از 10 سال درمان و بهبودی، ازسال 80 مجددا به بیماری سرطان ریه مبتلا شد و این امر موجبات غیبت طولانی وی از صفحه تلویزیون را فراهم کرد.


مرحوم محمود علیقلی، آخرین بار با اجرای برنامه‌ی اجتماعی «روی خط» در شبکه‌ی سه سیما حاضر شد و در حالی که صدا و چهره‌اش به خاطر شیمی درمانی تغییر کرده بود،همان رویه‌ی گذشته‌ی خود را در پیش گرفت.


وی که از مدت‌ها پیش از اجرای «روی خط » درگیر بیماری بود، روز نخستی که برای اجرای این برنامه مقابل دوربین ظاهر شد، وضعیت روحی و جسمی‌بهتری پیدا کرد. اما بیماری دیگر کار خود را کرده بود. از این رو سه قسمت از دوازده قسمتی که قرار بود با عنوان روی خط پخش شود به روی آنتن نرفت.


حسین فریدونی، تهیه کننده برنامه‌ «روی خط»،خاطرات بسیاری با علیقلی دارد.او با یادآوری یکی از این خاطرات به ایسنا می‌گوید:از سال 78 و به مدت 15ماه برنامه‌ی «بازتاب» را هر شب برای ایرانیان مقیم اروپا پخش می‌کردیم که با مدت زمان سی دقیقه، به بررسی مطبوعات ایران اختصاص داشت.


یک شب به هنگام اجرای برنامه‌ی«بازتاب»، تمام متن برنامه را جا گذاشته بودیم و در نهایت چاره‌ای جز تعطیلی برنامه نداشتیم. اما مرحوم علیقلی اصرار کرد که توانایی اجرای برنامه را دارد. در این روز برنامه به نحوی روی آنتن رفت که حتی عوامل پخش هم نفهمیدند متن برنامه موجود نیست.


با وجود چنین توانایی،مرحوم علیقلی در روزهای آخر حتی در خواندن متن برنامه مشکل پیدا کرده بود. به نحوی که عوامل برنامه‌ی«روی خط» مجبور شدند برنامه را کمی ‌تعدیل کرده و کمتر به بحث‌های چالشی بپردازند.


سونیا پوریامین، مجری تلویزیون که در نخستین حضور علیقلی در تلویزیون و در برنامه‌هایی چون «پخش پنج» و « تهران بیست» با وی همکاربود، درباره‌ی این همکاری به ایسنا می‌گوید: در زمانی که این برنامه‌ها پخش می‌شد،مردم از ما انتظار داشتند که مطالبات آنان را به حق در برنامه مطرح کنیم.


برنامه‌ی پخش پنج بی‌اغراق در زمره‌ی اولین برنامه‌های سیما بود که با صراحت کامل مشکلات را مطرح می‌کرد و به همین دلیل توانستیم اعتماد مردم را به خود جلب کنیم.


سونیا پوریامین همچنین با اشاره به ویژگی هایی اخلاقی ،مرحوم علیقلی ،می‌گوید:علیقلی صراحت لهجه داشت و مسؤولان برای این که در کنار او بنشینند اصلا راحت نبودند. چرا که می‌دانستند بحثی چالشی انتظارشان را می‌کشد.


این مجری تلویزیون ادامه می‌دهد: مرحوم علیقلی به همه انرژی مثبت می‌داد. او مردی شاد و پرانرژی بود.


سونیا پوریامین درباره‌ی خاطره‌ای که با مرحوم علیقلی داشته است،یادآور می‌شود: تلخ‌ترین خاطره‌ام از ایشان روز مرگش بود.روزهای آخر هیچ گاه از ذهنم پاک نمی‌شود.


به گزارش ایسنا، مرحوم علیقلی سرانجام صبح روز پانزدهم آذر ماه، به علت بیماری سرطان در بیمارستان کسری دارفانی را وداع گفت و پیکر وی با حضور جمعی ازهنرمندان ،برنامه سازان ، مخاطبان و مدیران تلویزیون در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.


پس از مرگ این هنرمند،بسیاری ارگانها و سازمان‌ها از جمله کانون هموفیلی ایران، خانه پیشکسوتان هنرو... در اطلاعیه‌هایی جدا پیام تسلیت فرستاده و از وی به عنوان فردی که در گسترش فرهنگ پاسخگویی به مردم نقش غیرقابل انکاری را ایفا کرده است ،یاد کردند.


و حال با گذشت 2 سال از فوت این هنرمند سازمان آموزش و پرورش نیز درمراسمی از وی به خواننده سرودهای مدرسه تجلیل کرد و لوح یادبودی از سوی این سازمان به همراه تابلوی «قیامت » اثر اسفندیار احمدیه به پسر وی ، هومن علیقلی، تقدیم شد.


«روحش شاد و یادش گرامی باد»

فصل ایثار (خلیج فارس) سیامک علیقلی ۱۳۶۰

سمفونی «آب زنید راه را» 

برخی از آثار سینمایی

پرنده آهنین (۱۳۷۰)

حماسه مجنون (۱۳۷۱)

پناهنده (۱۳۷۲)

جان‌سخت (۱۳۷۶)

محمود علیقلی بعدها به خواننده سرودهای مدرسه مشهور شد و از دیگر ترانه‌هایی که اجرا کرد، می‌توان به سرود «خلیج فارس» اشاره کرد. وی همچنین برادر «محمدرضا علیقلی» که در موسیقی فیلم، نامی شناخته شده‌است، می‌باشد.


او خوانندگی آواز چند فیلم سینمایی را نیز در کارنامه خود دارد. وی در طول فعالیت خود در تلویزیون، مجری برنامه‌هایی چون «اقتصاد و جامعه» و «بازتاب» بود.


محمود علیقلی از سال ۷۴، با حضور در شبکه پنج سیما اجرای برنامه زنده «پخش پنج» که بعدها به «تهران ۲۰» تغییر نام داد را بر عهده داشت.


محمود علیقلی پس از ابتلا به بیماری (سرطان ریه) درگذشت.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب