داریوش کاردان
داریوش کاردان

" داریوش کاردان (زاده ۱۳۳۵ در شهر ابهر) مجری، گوینده، دوبلر، کارگردان، بازیگر و طنزپرداز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. شهرت وی بیشتر به خاطر داشتن صراحت لهجه و لحن انتقادی در اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی است. "

داریوش کاردان دیپلم ریاضی و لیسانس کامپیوتر دارد و کار در رادیو تلویزیون را درست پس از پیروزی انقلاب با گویندگی شروع کرد و تا سال ۱۳۵۹ به صورت پراکنده و از طریق نوشتن با رادیو تلویزیون همکاری داشت.

برنامه رادیویی

عصرانه

برنامه طنز آدینه سال ۱۳۸۱ در رادیو ایران (اجرا و نویسندگی و بازیگری)

برنامه «گفتگو» در رادیو گفتگو (مجری)

برنامه تلویزیونی

نوروز ۷۵ (کارگردان، مجری، نویسنده و بازیگر)

نوروز ۷۶ (کارگردان، مجری، نویسنده و بازیگر)

صندلی داغ (مجری)

شبکه سه و نیم (کارگردان، نویسنده و بازیگر)

برنامه اقتصادی هامار (مجری)

مسابقه جهان ۸۷ (مجری)

ماه من سلام برنامه ویژه ماه رمضان (مجری)

برنامه ۱۰ در۲۰(ویژه انتخابات سال ۱۳۸۸) مجری

مسابقه ثانیه‌ها

سریال تلویزیونی

«نردبام آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در نقش مسعود طبیب (پدر غیاث الدین جمشید کاشانی)

«سالهای مشروطه» به کارگردانی محمدرضا ورزی

کلاه پهلوی (به کارگردانی ضیاءالدین درّی در نقش جوانشیر)

معمای شاه

بی‌قرار به کارگردانی فلورا سام

او از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ افسر وظیفه بود و به جبهه رفت در آنجا فرمانده دسته تانک بود و در عملیات فتح المبین، شکست محاصرهٔ آبادان و آزادی خرمشهر شرکت کرد. پس از بازگشت، بیشتر با تلویزیون و در شبکه ۲ همکاری داشت. در زمان مرگ آیت‌الله خمینی، کاردان به مدت ۴۰ شب در صدا و سیما ماند و به اجرای برنامه‌های مختلف رادیویی پرداخت و بابت این فعالیت پولی دریافت نکرد.


او در اغلب کارهایی نظیر دوبلاژ و نویسندگی و کارگردانی فعالیت داشته‌است. از سال ۱۳۶۸ به مدت ۵ سال برنامهٔ عصرانه را به صورت زنده در رادیو اجرا کرد که شخصیت رادیویی «استاد خرناس» هم در این برنامه متولد شد. شاعری که بهلول‌وار منتقد دوران خودش بود. برنامه تلویزیونی نوروز ۷۲ از کارهای او و خسروی بود. درهیمن سال نویسندگی و سردبیری نشریه «زائر» ویزه حجاج را نیز بر عهده داشت. همین‌طور برنامه ۳۹ و برنامه طنز رادیویی آینه که از سال ۷۴، صبح‌های ۵ شنبه از رادیو تهران پخش می‌شد، از دیگر کارهای اوست. داریوش کاردان در رادیو پیام هم یک شیفت برنامه داشت. «بخش صورتی» رادیو پیام که مشکلات رانندگی و… را بیان می‌کرد از ابتکارات او در برنامه رادیو پیام بود.

وی همچنین سابقه نویسندگی در روزنامه جام جم از آغاز انتشار و نویسندگی در صفحات «نیشخند» مجله همشهری را در کارنامه دارد. کاردان در حوزه دوبله نیز فعال بود، در این زمینه می‌توان به دوبله برنامه دیدنیها، سریال جنگجویان کوهستان-دوقلوهای افسانه‌ای، این خانه دور است، جنگ سرد و آتیه اشاره کرد.

در سال ۷۷، اجرا و نویسندگی و بازیگری در برنامه طنز «عصرانه» را از سر گرفت که عصر ۵ شنبه‌ها از رادیو تهران و بعدها رادیو ایران پخش می‌شد اجرای برنامه جنجالی و جذاب «صندلی داغ» شبکه دو را در سال ۸۴ انجام داد. کمی بعد، مجموعه طنز «شبکه سه و نیم» را در شبکه سه به راه انداخت و نویسندگی و کارگردانی و بازیگری در ان را به عهده داشت. برنامه‌ای که داستان شبکه خصوصی ای به ریاست استاد خرناس را نمایش می‌داد که به برنامه‌های صداو سیما و اوضاع سیاست نگاهی منتقدانه داشت. در هیمن سالها، مجری برنامه «نقد اول» -که سریالهای پخش شده از شبکه یک را نقد و تحلیل می‌کرد- بود. همچنین پس از مدتها دوری از دوبله، چند فیلم را در مجموعه «سینما و ماوراء» دوبله کرد.

کاردان مجری مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر بود و در سال۸۶، نویسنده ستون «خرّ و پُف» روزنامه تهران امروز و ستون «عصرانه» روزنامه همشهری چاپ سوم (شنبه و سه شنبه) بود. در سال ۸۸ بود که پس از مدتها دوری از رادیو، بار دیگر برنامه عصرانه را آغاز کرد. نویسندگی و سردبیری و بازیگری و اجرای برنامه «عصرانه» عصرهای ۵ شنبه در رادیو ایران را از سر گرفت.

بازی جدی خود را از یکی از مجموعه تاترهای طنز چخوف (شبکه ۴) آغاز کرد. در سال ۸۸ در سریال تلویزیونی «نردبام آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی در نقش مسعود طبیب-پدر غیاث الدین جمشید کاشانی- ظاهر شد و پس از آن، در نقش میرزا اقاخان نوری در سریال «سالهای مشروطه» به کارگردانی محمدرضا ورزی بازی کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب