علی پهلوان
علی پهلوان

" علی پهلوان خواننده، آهنگساز، شاعر و ترانه‌سرای ایرانی است که فعالیت حرفه‌ای خود در موسیقی را در سال هفتاد و هشت خورشیدی با بنیان نهادن گروه آریان آغاز کرد. حاصل کار او و سایر اعضاء گروه آریان پنج آلبوم، فروش رسمی بیش از پنج میلیون نسخه از این آثار و بیش از چهارصد اجرای زنده در کشورهای مختلف جهان است. او ترانه‌هایی برای سایر خوانندگان ایرانی نیز ساخته‌است. "

زادگاه    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۴
تهران، ایران
سبک    موسیقی پاپ
حرفه‌(ها)    خواننده، ترانه‌سرا، موسیقی‌دان
سازها    گیتار
سال‌های فعالیت    ۱۳۷۷ تا کنون
همکاری‌های مرتبط    گروه آریان

تشکیل گروه موسیقی آریان

زمستان سال ۱۳۷۷ برای اولین بار علی پهلوان، پیام صالحی را ملاقات کرد، هر دو آنها در سپاه پاسداران خدمت سربازی را بسر می‌بردند. در طی این دوره، این دو بیشتر به علاقه‌مندی‌های یکدیگر آشنا شدند، هر دو شعر می‌گفتند، آواز می‌سراییدند، گیتار می‌نواختند و می‌خواندند.

این دوران زمانی بود که آنها شروع موسیقی پاپ ایران را بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مشاهده می‌کردند. هردو به این فکر افتادند که چه موقعیتی بهتر از این و تصمیم گرفتند تا فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده ولی با شیوه و سبکی متفاوت. برای نهادینه کردن شکلی از این موسیقی، گروه موسیقی پاپ با نام «آریان» تشکیل دادند.

آریان اولین گروه در این سبک و نوع بعد از انقلاب اسلامی بود. برای شروع گروهی متشکل از آواز ویولن، گیتار به سبک ایرانی، دو خواننده اصلی با لحن و نوایی متفاوت و در پشت این نواها آوازی از خانمها بعنوان همخوان تشکیل شد. علاوه بر این، غزل‌ها از بافت مخصوص با عباراتی ساده طراحی شدند تا یک طیف گسترده‌ای از جامعه را جذب کند.

ورود به عرصه موسیقی


۱۷ ساله بود که شروع به یادگیری گیتار نزد وفا فرجی کرد.

زندگی‌نامه

علی پهلوان در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در بیمارستان نجمیه تهران دیده به جهان گشود. در خانواده کارمندی که پدرش کارمند وزارت کار بود، بزرگ شد و اکنون ساکن سیدنی استرالیا می‌باشد. دارای یک برادر با نام امیر هست که کارگردان و بازیگر می‌باشد. وی چندین کلیپ کنسرت آریان را منجمله کلیپ آریان وان که دربارهٔ پایین بودن کیفیت برنامه‌های شبکه فارسی وان بود ساخت که در تمامی مطبوعات و رسانه‌ها منعکس شد. علی پهلوان فارغ‌التحصیل رشتهٔ مهندسی صنایع با گرایش برنامه‌ریزی و نحلیل سیستمها می‌باشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب