حمید محمدی
حمید محمدی

" حمید محمدی زادهٔ (۱۲ بهمن ۱۳۶۲ در کرج)، گوینده خبر و مجری برنامه‌های رادیو و تلویزیون ایران است "

وی دارای مدرک لیسانس مکانیک است و از سال ۸۴ به عنوان گوینده خبر و مجری با تلویزیون همکاری می‌کند و معلم زبان است.

ازدواج و عکس همسر حمید محمدی

حمیدی محمدی چند سالی است که ازدواج کرده و وارد زندگی مشترک شده است.

وی یک دختر به نام یلدا نیز دارد ، اما تاکنون عکسی از همسرش منتشر نشده است.

گفتگوی جالب و خواندنی با حمید محمدی



حمید محمدی از زندگی کاری و علل جدا شدنش از فوتبال120 می گوید


حمید محمدی سال 84 به عنوان گوینده خبر ورزشی به تلویزیون آمد؛ بعد از مدتی صدایش به عنوان نریتور در برنامه نود شنیده شد. دو سال پیش در قامت مجری برنامه فوتبال 120 تجربه ای دیگر به کارنامه اش افزود. حالا هم مدتی است مجری گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو شده. با او درباره این موارد و نیز جدایی اش از سری جدید فوتبال 120 را گفت و گو کرده ایم.


*اجرای گفت و گوی ویژه خبری را هم به تجربیات تان اضافه کردید. چون سوژه برنامه ورزشی بود به شما پیشنهاد شد یا قرار است مجری برنامه هایی که سوژه غیر ورزشی دارند هم باشید؟


نه؛ چون ورزشی بود پیشنهاد شد و اجرا کردم.


* این همکاری تداوم خواهد داشت؟


نمی دانم اطلاع دارید یا نه، مجموعه پخش اخبار سیما متشکل از تحریریه های مختلف است که تمام بخش های خبری شبکه های یک تا پنج را پوشش می دهند. گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو هم در مجموعه پخش اخبار سیما دیده شده منتهی تحریریه های مجزایی دارد. ان شاءالله این همکاری ادامه خواهد داشت.


 

*اتفاقی که رخ داده از این منظر ارزشمند است که باعث تخصصی شدن گفت و گوی ویژه خبری می شود. پیش از این کارشناس ٓ مجری ها در هر حوزه برنامه اجرا می کردند و طبعا موضوعات به سرانجام نمی رسید.


من معتقدم همان طور که شبکه های خبری دنیا به سمت تخصصی شدن رفتند و جواب گرفتند ، ما هم با تصمیمی که گرفته شده بهتر از قبل به مقصود می رسیم. الان گفت و گوهای اقتصادی را آقای قالیباف اجرا می کند، تحصیلات و علاقمندی اش هم اقتصاد است. برای همین گزارش هایی که تهیه می کند تخصصی و قابل اتکا است. پس بدیهی است که هر کس در حوزه توانمندی و علاقه خودش اجرا کند موفق تر است و برنامه اش بهتر به هدف می رسد.


*تلویزیون برنامه های ورزشی زیادی دارد؛ از نود گرفته تا شب های فوتبالی و ورزش و مردم و آیتم های شبکه خبر. به نظر شما نیاز به مطرح کردن موضوعات ورزشی در گفت و گوی ویژه هست؟


برنامه گفت و گوی ویژه خبری تابع موضوعات روز است و اگر تازگی در آن لحاظ شود بله می تواند سراغ موضوعات ورزشی هم برود. من اساسا قبول ندارم چون یک برنامه به یک موضوع پرداخت بقیه نباید سراغش بروند. مثلا به یک موضوع واحد به نام فوتبال ، برنامه نود ، ورزش و مردم و شب های فوتبالی می پردازند. سابق بر این ورزش از نگاه دو به آن می پرداخت اما هرکس امضا و رویکرد خودش را داشت.


*وقتی گفت و گوی ویژه خبری سراغ یک موضوع ورزشی می رود به آن وجاهت می دهد؛ پس سوژه بایدمهم تر از دیگر برنامه ها انتخاب شود.


گفت و گوی ویژه خبری که به معاونت خبر وابسته است وقتی روی یک مساله ورزشی دست می گذارد باید خیلی شسته رفته تر و با خط کشی مشخص تر به موضوع بپردازد . از جمله این که وقتی موضوع تعویض مربیان مطرح شد گفتم خیلی درباره این موضوع حرف زده شده.


( البته نود از حالت کلی فاصله گرفته و مصداقی سراغ موضوع می رود.) در گفت و گوی ویژه خبری نه مجازیم و نه عقلانی است که در بحث های کلی مثل تعویض سرمربی ها سراغ مصادیق برویم. باید پرداخت تازه داشت. در این زمینه خاص پیشنهادم این بود که یک حلقه مفقوده وجود دارد آن نبود چیزی به نام شورای فنی است؛ یک مربی سلیقه ای می آید، سلیقه ای می ماند و سلیقه ای می رود. چون باشگاه ها خصوصی هم نیست و با بودجه عمومی اداره می شود این سلیقه های شخصی نباید در انتخاب و عزل مربی دخیل باشد. به همین خاطر از این منظر در برنامه اول به سوژه پرداختیم.


*از این نمونه پیشنهادها برای گفت و گوی ویژه خبری دارید؟


به خاطر فاصله کمی که در تحریریه بین همکاران هست ، این تعامل اتفاق می افتد. مجموعه تحریریه موضوعات و سوژه ها را مطرح می کنند.


*می خواستم نسبت خودتان را با گفت وگوی ویژه خبری و سوژها متوجه بشوم.


هنوز محقق نشده ولی در افق جدید پخش اخبار سیما در معاونت خبر بنا بر این است که تعامل بین تحریریه طوری باشد که همکاران به هم ایده بدهند. حمید محمدی بخشی از این تحریریه است که طبعا ایده هایی دارد.


* بعد از یک دوره جدایی، از آبان ماه به بخش خبر ورزشی شبکه سه برگشتید. دلیل این رفت و برگشت چه بود؟


دلیل شخصی است و اجازه دهید به آن ورود نکنم؛ به هر حال بعد از دوری چهار سال و نیمه به پخش اخبار سیما برگشتم منتهی این بار با اندوخته ای از اجرای تلویزیونی. اتفاق خوب و مبارکی بود.


* مگر گویندگی خبر نیاز به اندوخته خاصی دارد؟ گوینده خبر را بدون تپق بخواند کافی نیست؟


هیچ وقت دوست ندارم گزینه دوم باشم ولی به این دلیل که کار ، کار درست حسابی بود و بالای سر آن عادل فردوسی پور حضور داشت حتی از گزینه های دوم بودن هم استقبال کردم. با علم به این که با عادل صحبت کردیم وقتی مشکل محمد برطرف شد خودش اجرا کند با کمل میل پذیرفتم


خیلی ها می گویند گویندگی کاری ندارد (با خنده) من قبول دارم اجرا سخت تر از گویندگی است ولی در فرم جدید رسانه ای دیگر این طور نیست که یک نفر بیاید اخبار را بخواند و برود. فرم جدید به سمت اجرا می رود؛ کلام خبر به کلام محاوره نزدیک شده، دوره مغلق گویی و صاف نشستن ها تمام شده. خبر تبدیل به برنامه خبری شده.


*این اتفاق در بخش های خبری ورزشی مشهود تر است.


بله چون ورزش کم ریسک تر است و جزو علاقمندی های مردم است نه ضروریات. خیلی از طرح های تازه و جذاب در بخش خبری راحت تر قابل اجرا است.


*همچنان حضور پررنگی در رادیو دارید. نمی خواهید از آن جدا شوید؟


من سال 82 وارد رادیو شدم و سال 84 گوینده خبر تلویزیون شدم و این همکاری به شکل موازی بوده.


*برنامه رادیویی «راهکار» به خاطر تم اجتماعی اش این فرصت را در اختیار شما می گذارد که وَر دیگری از خودتان نشان دهید. شعر می خوانید ، با همکاران شوخی می کنید و ... درست بر عکس برنامه های تلویزیونی که حضورتان بر اساس چارچوب مشخصی بوده و هست. احساس می کنم رادیو را بیشتر دوست دارید؟


بله خیلی زیاد؛ در این حدود 13 ساله حضورم در رادیو خیلی کم برنامه ورزشی اجرا کرده ام چون دوست ندارم برچسب بهم بخورد. بالای 99 درصد برنامه هایی که داشته ام اجتماعی بوده. برنامه مذهبی هم زیاداجرا کرده ام. به خاطر این که یک برنامه را دوست دارم ؛ آن یکی بهم اطلاعات می دهد ، یکی هم با روحیاتم سازگار است. «راهکار» که مثلا زدید طنز است چون به حال و هوای شخصی ام نزدیک است.


*باور کنیم؟


چرا؟


*تصویری که از حمید محمدی در ذهن داریم خیلی شوخ نیست!


اگر بپرسید در اخبار بیشتر شبیه خودم هستم یا گفت وگوی رادیویی ؛ طبعا دومی چون در خبر فضای کمتری برای شوخی و مطایبه و ... وجود دارد.


 

*چرا در سری جدید فوتبال 120 نیستید؟


اردیبشهت 92 عادل تماس گرفت و گفت درایم برنامه ای به اسم فوتبال 120 راه می اندازیم و درباره اش توضیح داد. گفت نریشن هایش را می خوانی؟ من چند جا کار می کنم ؛ یا پول خوب داشته باشد، یا دیده شوم ویک شکل سومی هست که چیزی یاد بگیرم. هر پیشنهادی عادل بدهد می گویم چشم. یعنی عادل اصلا برنامه هایش را فدای رفاقت نکرده و نمی کند. چند روز گذشت عادل گفت حمید خودت اجرا کن.


دلیل را پرسیدم گفت یک منع سازمانی هست که محمد (میثاقی) چون در شبکه سه تصویر دارد نمی تواند در شبکه دیگر اجرا کند. این را هم بگویم که هیچ وقت دوست ندارم گزینه دوم باشم ولی به این دلیل که کار ، کار درست حسابی بود و بالای سر آن عادل فردوسی پور حضور داشت حتی از گزینه های دوم بودن هم استقبال کردم. با علم به این که با عادل صحبت کردیم وقتی مشکل محمد برطرف شد خودش اجرا کند با کمل میل پذیرفتم.


*یعنی می دانستید هر آن احتمال رفع مشکل میثاقی هست ؟


بله؛ با علم به این موضوع اجرای فوتبال 120 را قبول کردم.


* در دوره اجرای اخبار ورزشی نمی شد قضاوت جامعی درباره اطلاعات فوتبالی تان داشت. احساس می کنم فوتبال 120 غیر از کیفیت اجرا ، باعث بالا رفتن اطلاعات تان هم شد. البته از همان برنامه اول بدون گاف و با اشراف کامل جلوی دوربین بودید.


دو نفر که همزمان پای درس یک استاد نشسته اند یک نفر صفر می گیرد و یک نفر پروفسور . یعنی همه چیز بستگی به خود فرد دارد. آدم وقتی در معرض تیمی قوی مثل فوتبال 120 قرار می گیرد ، اطلاعات همین طور می رسد حالا بستگی به این دارد که تو می خواهی آن ها را بپذیری یا نه. قبول دارم در فضای خبر محدودیت هست و باید حاشیه ها را تا جای که می شود زد تا اصل مطلب گفته شود ولی جایی مثل فوتبال 120 که برنامه دو ساعته است اتفاقا شاخ و برگ ها جذابش می کند.

محمدی از سال ۸۴ به عنوان گوینده خبر ورزشی وارد تلویزیون شد، و به اجرای اخبار ورزشی در بخش‌های مختلف خبری پرداخت. وی همچنین چندین بار به عنوان میزبان گفتگوی ویژه خبری در شبکه دو حضور داشته‌است.


وی در سال ۸۹ به برنامه ۹۰ اضافه شد و به گویندگی در آیتم‌های مختلف این برنامه پرداخت.


او همچنین مجری سری اول و دوم برنامه فوتبال ۱۲۰ بود که با استقبال گسترده‌ای روبرو شد.


حمید محمدی در مستندهای زیادی هم گویندگی کرده است؛ که، بیشتر ورزشی یا سیاسی بوده اند، که از جمله مهم ترین آن ها مستند "پرزیدنت آکتور سینما" ("داستان یک پیروزی بدون جنگ") بوه است.

وی فعالیت خود را با اجرای برنامه‌های طنز و اجتماعی در رادیو آغاز کرد و اکنون نیز به اجرای برنامه در شبکه‌های رادیویی جوان و دانش می‌پردازد.


او به عنوان مجری-بازیگر در برنامه «لنگ ظهر»در رادیو جوان حضور دارد؛ و یکی از مجریان برنامه «راهکار» نیز هست.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب