وحید جلیلوند
وحید جلیلوند

" وحید جلیلوند (زاده ۲۱ اسفند ۱۳۵۴ - تهران) صداپیشه ، بازیگر و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما، فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر اهل ایران است. "

وحید جلیلوند فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشگاه تهران است

کارنامه هنری

فیلمهای سینمایی

زمهریر ۱۳۸۸ (بازیگر)

چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ (کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر و تدوین‌گر)

بدون تاریخ، بدون امضا ۱۳۹۵ (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوین‌گر)


سریالهای تلوزیونی

دام اعتیاد ۱۳۷۳ (بازیگر)

نردبام آسمان ۱۳۸۸ (بازیگر)

اما نوعی دیگر … ۱۳۸۹ (کارگردان)

قلب یخی ۱۳۹۱ (کارگردان یونیت ۲)

یادآوری ۱۳۹۲ (بازیگر)


فیلمهای مستند

دست خالق صنعت (۱۳۷۹)

پیکره (۱۳۸۰)

شهر مشاهیر (۱۳۸۱)

دبی ۷۲ ساعت (۱۳۸۲)

نوستراک (۱۳۸۳)

کریدور شمال جنوب (۱۳۸۳)

چشمی از عشق (۱۳۸۴)

می‌نگریست سپیده دمان را … (۱۳۸۵)

کرشمه خورشید (۱۳۸۷)

ساده مثل یک پدر (۱۳۸۹)

من سبز می‌شوم (۱۳۹۲)

زنجیره امید (۱۳۹۲)


برنامه‌های تلویزیونی

ستاره زد، سلام کن (کارگردان ، مجری و تهیه‌کننده)

چهل دقیقه بدون قضاوت (کارگردان)

رد پای باران (کارگردان و مجری)

شبستان (مجری)

شب ، خدا ، سپیده (کارگردان)

باران به روایتی دیگر (کارگردان و تهیه‌کننده)

نان و ریحان (مجری)


رادیو

یاس

سلام، چند لحظه

گلبرگ

دو نیمه سیب

ققنوس

شب افروز

پلکان نیلی شرق

مثل باران

ن والقلم

باغی در صدا

جنگ سپیده

خیابان نقره‌ای شب


نمایش (تئاتر)

در اسارت هوا (بازیگر)

غزل در حریر (بازیگر)

سکوت بنفش (کارگردان و بازیگر)

روایتی دیگر از فتح تیمور (بازیگر)

شاه‌لیر (بازیگر)

جنایت و مکافات (بازیگر)

مکبث (بازیگر)

سقوط بر روی زانوان (بازیگر و مشاور کارگردان)

بهشت روی اقیانوس (بازیگر)

عشق اتفاقی نیست که بیفتد (کارگردان)

فیلم سینمایی بدون تاریخ، بدون امضا که وحید جلیلوند کارگردانی، نویسندگی فیلمنامه و تدوین آن را به عهده داشته‌است، موفق به دریافت چندین نامزدی و سیمرغ بلورین از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شده‌است.

این فیلم موفق شد در بخش افق‌های نو هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین کارگردانی را برای وحید جلیلوند و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای نوید محمدزاده تصاحب کند.جلیلوند هنگام دریافت جایزهٔ خود آرزو کرد پس از این جایزهٔ بزرگ دچار نخوت و غرور نشده و پیش از اینکه سینما از او فیلمساز بهتری بسازد، انسان بهتری بسازد.

وحید جلیلوند در دومین جشنواره فیلم شید برای کارگردانی فیلم بدون تاریخ، بدون امضا با یاد عباس کیارستمی برنده جایزه کلوزآپ طلایی شد

زندگی و فعالیت هنری

او فعالیت هنری خود را از ۱۵ سالگی با بازی در تئاتر شروع کرد و با گویندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی در رادیو ادامه داد. از جمله برنامه‌های موفق او در رادیو برنامه باغی در صدا و جنگ سپیده را در اوایل دهه هشتاد می‌توان نام برد. جلیلوند از سال ۱۳۸۲ فعالیتش در رادیو متوقف شده و به گفته خودش از رادیو بیرون رانده شد.[۲] او همچنین فعالیتش را در تلویزیون رسمی ایران از سال ۱۳۷۴ با تدوینگری آغاز کرد و سپس به کارگردانی و ساخت مستند پرداخت. وحید جلیلوند تاکنون بیش از ۳۰ مستند ساخته‌است.[۳]


اولین نقش آفرینی جدی او در تلویزیون در مقام بازیگر در سال ۱۳۸۸ و بازی در سریال نردبام آسمان به کارگردانی محمدحسین لطیفی، در نقش غیاث‌الدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضی‌دان شهیر ایرانی است. او در این سال در فیلم زمهریر به کارگردانی علی روئین‌تن بازی کرد که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر توقیف شده و تاکنون موفق به اکران نشده‌است. وحید جلیلوند برنامه گفتگو محور و ساختارشکنانه چهل دقیقه بدون قضاوت را در سال ۱۳۹۰ به روی آنتن تلویزیون ایران برد که به بررسی معضلات اجتماعی جامعه می‌پرداخت. او از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون برای اجرای هر قسمت از این برنامه استفاده نمود. این برنامه پس از پخش چند قسمت متوقف شده و جلوی پخش آن گرفته شد. سپس جلیلوند نمایش عشق اتفاقی نیست که بیفتد را در آذر ماه سال ۱۳۹۰ بر روی صحنه تئاتر برد که داستان کشمکش‌های درونی و بیرونی مردی عاشق از قبیله عرب به نام همام را در جریان واقعه عاشورا و پس از آن روایت می‌کرد. آخرین نقش آفرینی او در تلویزیون در سال ۱۳۹۲ و درسریال یادآوری برای شبکه آی فیلم بود. جلیلوند به مدت بیست سال نوازنده و معلم دف بوده و سه تار نیز می‌نوازد. او در توصیف ویژگی‌های اخلاقی خود در مصاحبه با شبکه خبری هافینگتن پست خود را بامعرفت، صادق و تلخ توصیف می‌کند.


نقطه عطف کارنامه هنری وحید جلیلوند کارگردانی نخستین فیلم سینمایی بلند او در سال ۱۳۹۳ به نام چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت است که در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و در بخش نگاه نو، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را تصاحب کرد. این فیلم موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی متعددی را کسب نمود که می‌توان به جایزه خلاقیت و استعداد درخشان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران،جایزه فیپرشی منتقدین از هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم ونیز،جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المذاهب ایتالیا، جایزه پنگوئن طلایی جشنواره فیلم ایسلند، جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم براتیسلاوا برای نیکی کریمی و سحر احمدپور و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره وزول فرانسه اشاره نمود. جلیلوند در توصیف این فیلم گفته‌است: «این فیلم سینمایی بر واژه جوانمردی تأکید دارد و این واژه را مردم ایران بسیار دوست دارند و به آن احترام می‌گذارند … من در کشوری زندگی می‌کنم که خداوند نعمت‌های فراوانی به آن عطا کرده‌است ولی افسوس بسیاری از مردم کشورم از آن سهمی ندارند. فیلم چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت نقدی بر جامعه و شیوه اداره آن است. در حقیقت این فیلم هم نقد و هم تحسین انسان هاست.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب