فرمان فتحعلیان
فرمان فتحعلیان

" فرمان فتحعلیان(زاده ۲۹ آذر ۱۳۴۹) از موسیقیدانان و خوانندگان ایرانی است. "

نام اصلی    فرمان فتحعلیان
تولد    ۲۹ آذر ۱۳۴۹ (۴۷ سال)
ملیت    ایرانی
سبک‌(ها)    پاپ
ساز(ها)    گیتار پیانو ویلن دف
سال‌های فعالیت    ۱۳۷۱-تا کنون
سازهای برجسته
گیتار

    مقیم- ۱۳۷۸
    راه عشق- ۱۳۸۰
    مست وخراب- ۱۳۸۳
    مردم بیگانه- ۱۳۸۸
    دیدهٔ بیدار -شهریور ۱۳۹۵

ممنوعیت فعالیت

در اواخر تابستان ۱۳۹۰ به او اعلام شد که نمی‌تواند فعالیت صحنه‌ای داشته باشد و صدایش از هیج رسانه‌ای پخش نمی‌شود.

فتحعلیان در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «اگر حکم ممنوع‌الکار بودن من لغو نشود، مجبور هستم بروم و در آژانس مسافرتی کار کنم چرا که کار دیگری بلد نیستم.» این خواننده موسیقی پاپ، در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌ها علیه او به دلیل ظاهرش که شبیه دراویش است اعمال می‌شود یا خیر؟ گفت: «معلوم نیست. شاید هم اینگونه باشد.» وی مجدداً در پاییز ۹۱(چهاردهم مهرماه) با کنسرت خود در برج میلاد به صحنهٔ موسیقی بازگشت و قطعاتی از ترانه‌های پیشین خود را اجرا نمود.

او در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد، در سن ۵ سالگی ساز (ویلن) را نزد استادی که در کانون موسیقی وابسته به صدا و سیمای قبل از انقلاب بود، آموخت و پیشرفت چشمگیری نسبت به هنرجو یان هم سن خود داشت.

بعد از انقلاب و به دلیل بسته شدن کلاس‌های موسیقی، او بطور خودآموز و بدون استاد ساز گیتار را به عنوان ساز تخصصی خود در رشتهٔ (فلامنکو) انتخاب و تا جایی که از سال ۱۳۶۸ شروع به تربیت شاگردانی در این رشته کرد.

علاقهٔ وی به موسیقی کلاسیک هندوستان او را از سال ۱۳۷۱ به این کشور کشاند. تحقیقات وی در موسیقی قوالی و تحصیل ساز (تبلا) نزد اساتید هند، اولین ثمرهٔ این سفر بود که در برگشت از این سفر گروه موسیقی را به نام (گروه ایلیا) تشکیل داد.

اولین مجوز کنسرت گیتار بعد از انقلاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام این گروه موسیقی صادر و در مهر ماه ۱۳۷۱ در کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان (ایران-آمریکا سابق) در ۳ شب برگزار و با استقبال خوبی روبه رو شد.

برگزاری این کنسرت‌ها تا سال ۱۳۷۷ ادامه داشت تا اینکه در همان سال در اولین جشنوارهٔ موسیقی مردمی از سوی هیئت داوران، برندهٔ لوح درخشش و یژهٔ جشنواره شد سبک جدید و تلفیقی او که متشکل از سه سبک: موسیقی هند، عرفانی و مردمی بود مشتاقان و مخاطبان فراوانی را تا به امروز به خود جذب کرده‌است.

بخش اعظم اشعار انتخابی او در وصف علی و بخش دیگر به اشعار مولانا و ترانه‌های مردمی می‌پردازد. گروه موسیقی ایلیا از سال ۱۳۷۷ تا به امروز کنسرت‌های فراوانی را در تهران برگزار کرده‌است و همچنان به کار فرهنگی خود برای مخاطبان خوب این گروه ادامه می‌دهد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب