مهین برزوئی
مهین برزوئی

" مهین برزویی (زادهٔ ۱۳۲۸) صداپیشه و بازیگر ایرانی است. "

او در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات فوق دیپلم است

وی تحصیلات خود را تا اخذ مدرک فوق دیپلم ادامه داد و از سال 1350 وارد حرفۀ صداپیشگی شد. برزویی از صدایی لطیف و البته قابل انعطاف برخوردار است و همین امر او را قادر می‌سازد تا در قالب نقشهای گوناگون صحبت کند. او در طی دوران فعالیت حرفه‌ای خود به جای شخصیتهایی با طیف سنی مختلف صحبت کرده است، از شخصیت‌های کودک و کم سن و سال گرفته تا پیرزن‌های مسن.


در آثار انیمیشنی نیز او به جای چند شخصیت خاطره‌انگیز صحبت کرده است. در مجموعۀ به یاد ماندنی «پسر شجاع» وی گویندگی شخصیت «خانم کوچولو» را عهده‌دار بود. در مجموعۀ انیمیشنی «سفرهای علمی» نیز به جای شخصیت «خانم فریزِل» (البته شاید به گوش شما هم «خانم فریزِر» خورده باشد) صحبت کرده؛ همان معلم پُرانرژی مدرسه که رانندگی اتوبوس جادویی را بر عهده داشت. از دیگر صداپیشگی‌های کارتونی او می‌توان به صداپیشگی شخصیت «خواهر کوتو» در مجموعۀ انیمیشنی «سفرهای میتی‌کومان» اشاره کرد.


مهین برزویی علاوه بر صداپیشگی، سابقۀ گویندگی رادیو و همچنین بازیگری تلویزیون را نیز داشته است.

ویژگی صدای برزوئی گویندگی نقش‌های کودک، خانم‌های جوان و پیرزن‌های چاق است. از نقش‌های شاخص دوبلاژ او می‌توان به سریال سال‌های دور از خانه (در نقش عروس اوشین) و فیلم‌های سینمایی آناستازیا، کلاغ زرد، و بچه‌های راه‌آهن اشاره کرد.


همچنین در کارتون‌های پسرشجاع (در نقش خانم کوچولو)، سفرهای کومان (در نقش خواهر کوتو، دختر همراه گروه کومان) به گویندگی پرداخته‌است.

زندگی‌نامه

او از سال ۱۳۵۰ وارد حرفهٔ صداپیشگی شد. از سال ۱۳۶۷ در برنامهٔ رادیویی صبح جمعه با شما در نقش «همسر آقای ملون» هنرنمایی کرد. در سال ۱۳۷۰ در مجموعهٔ تلویزیونی «تعطیلات نوروزی» و در سال ۱۳۷۱ در مجموعهٔ تلویزیونی «بیا تا گل برافشانیم» بازی کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب