مهرداد آسمانی
مهرداد آسمانی

" مهرداد آسمانی با نام هنری مهرداد زادۀ تهران، خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده ایرانی مقیم لس‌آنجلس است. "

آهنگسازی برای خوانندگان دیگر

مهرداد علاوه بر آهنگسازی برای خود با دیگر خوانندگان ایرانی نیز همکاری داشته‌است.


مهرداد با خوانندگان به نام موسیقی ایرانی از جمله گوگوش، شهره صولتی، نوش آفرین، ستار، مهستی، شهرام شب‌پره، لیلا فروهر، شهرام صولتی، توکا، بهزاد، فرخ ترک زاده، ناهید، شیلا، سوزان روشن، منصور، فتانه ، سامان و آرمان همکاری داشته‌است.


همکاری با گوگوش: اولین همکاری ترانهٔ کیو کیو بنگ بنگ با شعری از زویا زاکاریان و تنظیم منوچهر چشم آذر بود این ترانه در حدود ۱۳ دقیقه است ادامه این همکاری در آلبوم آخرین خبر در سال ۱۳۸۳ ادامه یافت تمام ترانه‌های این آلبوم (به جز پیر مشرق) توسط مهرداد آسمانی ساخته شد ترانه‌های این آلبوم سروده شهیار قنبری و زویا زاکاریان بود با تنظیم‌هایی از مهرداد آسمانی، اندی جی و منوچهر چشم آذر که در این آلبوم مهرداد و گوگوش ترانه آخرین خبر را به صورت دو صدایی اجرا کردند. در ادامه فعالیت این دو نفر گوگوش به عنوان خواننده مهمان در آلبوم عکس فوری مهرداد حضور یافت و سه ترانه را با مهرداد به صورت و دو صدایی اجرا کرد. سپس مهرداد در آلبوم بعدی گوگوش به نام مانیفست مهرداد به عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده با ترانه‌های از شهیار قنبری حضور یافت؛ و ترانه شناسنامه را به صورت دو صدایی با گوگوش اجرا کرد؛ و در سال ۲۰۰۸ پس از سه سال سکوت این دو نفر آلبوم شب سپید را به صورت مشترک منتشر کردند که مورد توجه بسیار قرار گرفت.


همکاری با شهره صولتی: بیشتر ترانه‌های مهرداد (بعد از گوگوش) توسط شهره صولتی اجرا شده‌است این همکاری ۱۴ ترانه است که هنور ۴ ترانه آن منتشر نشده‌است. از موفق‌ترین ترانه‌های این همکاری می‌توان به ترانه پیغام با کلام مسعود فردمنش و تنظیم منوچهر چشم آذر و ترانه نامه با ترانه مسعود فردمنش و تنظیم امیر بدخش اشاره کرد که مورد توجه زیادی قرار گرفت به گونه‌ای که شهره در تمام برنامه‌هایش ترانه نامه را اجرا می‌کند بخشی از ترانه به صورت دو صدایی با مهرداد اجرا شده‌است. همکاری مهرداد با شهره فقط به آهنگسازی و خوانندگی محدود نشد و این دو با یک دیگر برای اجرای تورهای اروپا و آمریکا به سرتاسر دنیا رفتند.


همکاری با ستار و مهستی: این همکاری در قالب یک آلبوم به نام گل گندم به صورت مشترک با حضور ستار و مهستی منتشر شد به صورتی که تمام آهنگ‌های این آلبوم توسط مهرداد ساخته و شعرها سروده علیرضا میبدی، همایون هوشیار نژاد و مسعود امینی بود با تنظیم‌هایی از منوچهر چشم آذر، شوبرت آواکیان و سعید قربانی که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد و در آن مهستی و ستار ترانه‌ای دو صدایی به نام بوی نون بوی خاک بوی گندم را اجرا کردند.


همکاری با گوگوش

در ادامه، مهرداد آسمانی فصل تازۀ فعالیت‌های هنری‌اش را با همراهی شهیار قنبری آغاز کرد. انتشار آلبوم «عکس فوری» نتیجۀ هم‌کاری مهرداد و شهیار بود. در این آلبوم، گوگوش خوانندۀ مهمان در سه آهنگ «نسل ما»، «حریق شهر قصه» و «سروته نوار» است. البته، سابقۀ هم‌کاری مهرداد با گوگوش به سال‌های قبل بازمی‌گشت. وقتی‌که مهرداد آسمانی آهنگ‌سازی دو آلبوم «کیوکیو بنگ‌بنگ» و «آخرین خبر» را برای گوگوش انجام داد. از میانِ آهنگ‌های آلبوم «عکس فوری»، ترانۀ اجتماعی «دیوار یار»با استقبال زیادی روبه‌رو شد. هم‌چنین، کنسرت‌های مهرداد باگوگوش نیز موردتوجهّ مردم قرار گرفته بود.

خروج از ایران

مهرداد همزمان با تحصیل، نزد استادان فن به فراگیری موسیقی پرداخت و پس از اجرای چندین آهنگ برای رادیو و تلویزیون ایران، زمانی‌که عرصه را برای انجام فعالیت‌های هنری آزاد تنگ دید، در سال ۱۹۹۲ به لس‌آنجلس مهاجرت کرد. نخستین آلبومِ موسیقیِ مهرداد آسمانی با عنوان «صدای خورشید» منتشر شد که ترانه‌های «لیسانسه» (شما که سواد داری، لیسانس داری) و «خانومی» از شناخته شده‌ترین ترانه‌های این آلبوم است. این آلبوم به صورت زیر زمینی در ایران ضبط شد و برخی از ترانه‌ها در لس آنجلس تنظیم شد و پخش شد

یک سال و نیم بعد، آسمانی با انتشار آلبوم «پوست شب» و ترانۀ معروف «چادر» (چادر ننداز سرت) با کلامی از مسعود امینی و آهنگی از حسن شماعی زاده او را به اوج شهرت رساند . ترانه‌های اجراشده در نخستین آلبوم‌های وی سرودۀ محمد صالح‌علا و مسعود امینی بود. پس از این دو آلبوم، مهرداد آسمانی پس از اجرای کنسرتی در لس‌آنجلس، شروع به برگزاری کنسرت در شهرهای مختلفِ آمریکا و اروپا کرد. این تور موسیقایی در سال ۱۹۹۹ میلادی آغاز شد.

مهرداد در سال۲۰۰۰ با دختری به نام غزاله ازدواج کرد و در آلبوم بعدی خود که در سال۲۰۰۲منتشری شد ترانه ای را همین نام تقدیم به همسرش کرد. حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های مهرزاد و ماهان است ، این زوج در سال۲۰۱۰ از یکدیگر جدا شدند.


مهرداد آسمانی، خواننده و آهنگساز ایرانی، در تهران به دنیا آمد. دوران کودکی او در خیابان حافظ (سنگلج) گذشت. آسمانی، دوران تحصیل خود را در دبستان فیروزکوهی و مدرسۀ راهنمایی هدف گذراند و موفق به گرفتن دیپلم، از دبیرستان هدف شماره ۲ شد.

هم‌زمان با سال‌های جنگِ عراق و ایران، در کنکور سراسری شرکت کرد و پذیرفته شد. با این‌حال، وی تصمیم گرفت برای دفاع از میهن به جبهۀ جنگ برود. مدّت حضور مهرداد آسمانی در جبهه‌های جنگ نزدیک به ۲۷ ماه بود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب