مجید قناد
مجید قناد

" مجید قناد (زاده ۱۳۳۳، خرمشهر) تهیه‌کننده و کارگردان و مجری برنامه‌های کودک و نوجوان در تلویزیون ایران است. "

او به عنوان مجری برتر توسط مخاطبان خارج از کشور (شبکه جام جم) انتخاب شد.

شهرت تا حرکات خاص عمو قنادی

او را می‌ توان عموی تلویزیونی کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ دانست که نوع اجرا و کم و کیف برنامه‌ اش متناسب با مخاطب و امکانات آن دوره بود؛ البته قناد تلاش کرد با تکیه بر برخی خلاقیت‌ های فردی با توجه به سبقه تحصیل در رشته بازیگری، صورت‌ های تازه‌ تری از اجرا را برای کودکان به نمایش بگذارد که برخی از آنها نیز جواب داد؛


 


مثلا جمله معروف بریم یه برنامه ببینیم با حرکات ویژه دست‌ هایش یکی از این تمهیدات بود، یادمان نرود که عمو قناد در کنار قلقلی (شهرام لاسمی) معنا پیدا کرد و آنها به نوعی اولین زوج مجری کودک بودند

دلایل قهر فیتیله‌ای‌ها با عمو قناد چه بود؟

مسلمی، فروتن و گلی معروف به عموهای فیتیله ای در گفتگو با سیدعلی ضیا به سوالی پاسخ دادند که شاید پرسش خیلی ها باشد: ماجرای قطع رابطه آنها با مجید قناد چه بود؟


به گزارش مشرق - سیدعلی ضیا دوشنبه شب در برنامه «فرمول یک» میزبان علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی، عموهای فیتیله‌ای بود. وی پیش از آغاز گفتگو، اعلام کرد: جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم فیلیپین با دیدن برنامه ما، 20 میلیون تومان برای تهیه داروی زلزله زدگان اختصاص دادند، همچنین داریوش ارجمند یک کانکس خریدند و به برنامه دادند و ما همه کمک‌ها را به مسئولان خواهیم رساند و حسابی حالمان بابت این اتفاقات، خوب است.


شاهد سری دوم «بهترین شو» خواهیم بود


در ادامه مسلمی در پاسخ به سوال ضیا درباره ادامه پیدا کردن مجموعه «بهترین شو» خبر داد: ان شاءالله سازو کار برنامه «بهترین شو» انجام می‌شود تا شاهد سری دوم آن باشیم.


وی درباره حضور در مناطق زلزله زده توضیح داد: گروه طلوع بی‌نشان‌ها قرار بود جمع آوری کانکس داشته باشند، از ما دعوت کردند و ما هم قرار شد کمک کنیم تا مردم مشارکت کنند. ما هم یک کاری را آماده کردیم. حالا هم که قرار است برای ساخت و ساز اقدام کنند.


در 48 سالگی در رشته روانشناسی درس می‌خوانم


مسلمی درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: در 48 سالگی مشغول درس خواندن در رشته روانشناسی هستم تا لیسانس بگیرم. یک کار سینمایی به نام «پریناز» هم در ژانر کودک داشتم که فیلمنامه آن را نوشته‌ام.


وی در پاسخ به سوال ضیا درباره جدایی از عمو قناد بیان کرد: من اولین کارم را با مجید قناد کار کردم و کسی که دستم را گرفت او بود. اول خدا و بعد ایشان خیلی کمک کرد تا اولین کار من شکل بگیرد.


ما با تهیه کننده‌های زیادی کار کردیم و از آنها جدا شدیم اما قصدمان سواستفاده نبود


این هنرمند در پاسخ به اینکه آیا عموهای فیتیله‌ای دنبال به شهرت رسیدن از طریق قناد و بعد رها کردن او بودند؟ تصریح کرد: گروه ما با تهیه کننده‌های زیادی چون ذاکری، طبیبی، مناجاتی و در مجموع 7، 8 تا تهیه‌کننده کار کرده است. به هر حال همه همکاری‌ها ادامه پیدا نمی‌کند، نمی‌شود گفت اگر همکاری با کسی به پایان رسید، یعنی ما می‌خواستیم از همکارمان سواستفاده و سپس او را رها کنیم! اگر چنین تفکری داشته باشیم زیر پای خودمان را خالی کردیم.


مسلمی یادآور شد: خود من کارم را با آقایان خسرو احمدی و عیسی یوسفی‌پور آغاز کردم و در ادامه آقای گلی و سپس آقای فروتن به ما اضافه شدند.


اگر دعوای ما را به بچه‌ها ربط نمی‌دادند بهتر بود


این کارگردان تأکید کرد: این سوال خوبی است چون مخاطب هم این سوال را دارد. اگر مدیریتی که آن زمان بود دعوای ما را به بچه‌ها ربط نمی‌داد بهتر بود. یعنی می‌گذاشتند برنامه ادامه پیدا کند، نه اینکه گروهی جایگزین شود.


وی همچنین درباره ساختار مناسب برنامه‌های کودک اظهار کرد: 10، 15 سال پیش با آقای نعیمی مدیر گروه کودک آن زمان صحبت می‌کردیم تا جمعه‌ها کاری کنیم خانواده ها دور هم جمع شوند. چون اگر برنامه فقط مختص کودک باشد، می‌توان به آن ایراد گرفت.


کار کودک، یکی از ضعف‌های جدی سازمان صداوسیما است


مسلمی در پایان گفت: همه دنیا دارند روی کار کودک تمرکز می‌کنند و ما این بحث را رها کردیم. این یکی از ضعف‌های جدی سازمان است و امیدوارم نگاه جدی به بچه ها داشته باشند. آینده را بچه ها می سازند اما در تمام فضاها دارند تهدید می شوند، از فضای مجازی گرفته تا آسیبهای اجتماعی و...


علی فروتن نیز در سخنانی درباره مجموعه «بهترین شو» اظهار کرد: آقای آقایی تهیه‌کننده «بهترین شو» این ایده را از خیلی وقت پیش داشت و سرانجام موفق شدیم آن را عملی کنیم. 10 نفر در این برنامه به مرحله نهایی رسیدند که 3 نفر از آنها را مردم انتخاب کردند.


وی افزود: درباره این برنامه با محدودیت‌هایی که در ایران داریم عملا نمی‌شود گفت این افراد بهترین‌ها هستند. در زمینه‌های مختلف به ویژه دختر خانم‌ها مغفول واقع می‌شوند و نمی‌توانند خودشان را عرضه کنند.


سری دوم «بهترین شو» در شهرستانها


این بازیگر درباره ادامه یافتن «بهترین شو» نیز توضیح داد: برای شهرستانها هم فکر و برنامه‌ریزی کردیم و در سری دوم به استانها خواهیم رفت.


فروتن در خصوص زلزله کرمانشاه گفت: ما هفته پیش از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بچه‌های کرمانشاه اسباب بازی بردیم و شنبه هفته آینده هم به آنجا می‌رویم تا برایشان برنامه اجرا کنیم.


زورش را من زدم به اسم آقای علیدوستی تمام شد!


وی همچنین با بیان اینکه قرار است به زودی در یک فیلم سینمایی بازی کنم، خاطره جالبی از خودش را اینطور تعریف کرد: یک شب با خانمم در مسیر خانه بودم. دیدم ماشین کسی خراب شده، گفتم هل بدهم و او را کمک کنم. آخرش که ماشینش روشن شد، گفت آقای علیدوستی خیلی ممنونم! گفتم ای بابا این همه من زور زدم، به اسم آقای علیدوستی تمام شد!


این هنرمند تأکید کرد: آقای علیدوستی یکی از اسطوره‌های فوتبال ما است که بی‌نظیر است. پدر خانم ترانه علیدوستی از همکاران خوب ما هم هست.


ارتباط تنگاتنگی با آقای قناد نداریم


فروتن در پاسخ به سوال ضیا مبنی بر اینکه آیا از آقای قناد خبر دارید، اظهار کرد: با آقای قناد ارتباط تنگاتنگی نداریم اما همیشه پشتکار او را ستایش می‌کنم. هم نسلی‌های ما با او خاطرات زیادی دارند. یادم است برنامه «خنده بازار» با برنامه ما شوخی می‌کرد و از آقای قناد می پرسیدم ناراحت نمی‌شوی؟ می گفت نه معلوم است برنامه مان دیده می شود که حالا با آن شوخی می‌کنند.


وی ادامه داد: آقای قناد جزو بهترین‌ها در حوزه کار کودک است و فقط گاهی اختلاف سلیقه پیش می‌آید. ما 7 سال با او برنامه داشتیم و تهیه کننده اول برنامه هم خودش بود اما به دلایلی که گفتنش درست نیست، ارتباطمان قطع شد. اختلاف سلیقه طبیعی است. حتی در زندگی زناشویی هم شاهد این موضوع هستیم. ما یک جاهایی نباید گذشت کنیم و بگوییم که مثلا از فلان رنگ خوشمان نمی‌آید. چون اگر همچنان به پوشیدن لباس با رنگی که دوست نداریم ادامه بدهیم، کم کم این کار به وظیفه‌مان تبدیل می شود.


مجبور شدیم برای اینکه مقابل آقای قناد نایستیم از گروه جدا شویم


این بازیگر همچنین تصریح کرد: بعضی وقت‌ها لازم است پدری وجود داشته باشد و پدری کند، تشری بزند و بچه‌ها را سر جایش بنشاند. اما چون این پدر و مدیریت در آن زمان وجود نداشت، ما مجبور شدیم برای اینکه توی روی آقای قناد که برای ما عزیز است نایستیم، از گروه جدا شویم.


در «فرمول یک» همچنین حمید گلی نیز درباره آخرین برنامه‌شان توضیح داد: مشکلی که در «بهترین شو» داشتیم این بود که وقتی به افرادی می‌گوییم ممکن است در مرحله بعد نباشی، دچار حال بد شوند. برای همین موضوع یک خانم روانشناس در تیم ما بود تا از هر آسیبی جلوگیری کنیم.


تئاتر کودکی کارگردانی کردم که از 20 آذر روی صحنه می‌رود


وی در پایان اعلام کرد: یک تئاتر کودک را آماده کردم که دو کودک هم در آن بازی می‌کنند و به خاطر مدرسه رفتن بچه‌ها هماهنگی‌ها قدری دشوار بود. کار هم بد نشده و از 20 آذر در تالار هنر روی صحنه می‌رود.

کارنامه کاری

وی از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۹۵ برنامه‌های بسیاری را کارگردانی و تهیه نموده و در برخی کارها سمت مجری بازیگر نیز داشته‌است به شرح زیر:


«از مدرسه تا مدرسه»، ۱۲۰ اجرا به عنوان مجری بازیگر

«به‌دنبال مهر»[۴] به کارگردانی فریدون فرهودی، شبکه ۲ (۱۳۷۰)

«بازی شادی تماشا»، ۸۰ برنامه به عنوان مجری بازیگر

«نمایش هفته»، ۲۶ برنامه به عنوان تهیه‌کننده

«چرخونک»، ۵۲ برنامه به عنوان بازیگر و تهیه‌کننده و کارگردان

فیلم کوتاه «فاصله»، ۴۵ دقیقه به عنوان تهیه‌کننده

«گل و گلدون»، ۱۰۴ برنامه مسابقه‌ای به عنوان مجری کارگردان تهیه‌کننده

مسابقه «سبز زرد قرمز» با مشارکت راهنمایی و رانندگی

«مسابقه کوچک (ساعت شنی)»، ۱۰۴ برنامه به عنوان مجری طراح سؤال کارگردان و تهیه‌کننده

«ویژه دهه فجر»، به عنوان مجری

۷ قسمت «ویژه بازگشایی مدارس»، ترکیبی به عنوان تهیه‌کننده و اجرا

«نمایشی پسر عموها»، ۲۶ قسمت برای شبکه جهانی جام جم به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان

«بازی شادی»، ۵۲ قسمت برای شبکه جهانی جام جم به عنوان کارگردان تهیه‌کننده و مجری

«آقا قور قور»، کار عروسکی ۲۶ قسمت به عنوان تهیه‌کننده

«آقا تقی»، زنده-عروسکی مجری و تهیه‌کننده و کارگردان

«پالام پولوم پیلیم»، ۲۶ قسمت نمایشی به عنوان تهیه‌کننده

«انیمیشن سنجاق قفلی»، به عنوان تهیه‌کننده

«ماهک و ماهور»، ویژه نوروز به عنوان مجری و تهیه‌کننده

«دوقلوها»، سریال ۲۶ قسمتی به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر

همکاری در تهیه «محله برو بیا»

همکاری در تهیه و اجرای برنامه «هاچین واچین»

همکاری با سریال «همسران» در دوقسمت به عنوان بازیگر

فیلم سینمایی «همه دختران من»، به عنوان بازیگر

فیلم سینمایی «شهر در دست بچه‌ها»، به عنوان بازیگر

تهیه‌کننده و مجری برنامه «فیتیله جمعه تعطیله»، به مدت ۸ سال

برنامه «جمعه به جمعه خونه به خونه»، به عنوان تهیه‌کننده و مجری و کارگردان

بازی رایانه‌ای «بالهای تاریک» به عنوان تهیه‌کننده

تدریس در دانشگاه‌های هنر در ایران و تدریس در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶

و تدریس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


برنامه «یه گله جا» با محوریت سلامت و تندرستی و با مشارکت وزارت بهداشت به عنوان مجری و تهیه‌کننده

داوری جشنواره های تئاتر و داوری ستاره های صحنه کشور

زندگی

مجید قناد دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشگاه هنرهای زیبای تهران و فوق لیسانس هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد است. او فعالیت خود را با تئاتر آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۵۵ وارد برنامه‌های تلویزیونی در صدا و سیمای آبادان گردید؛ و پس از شروع جنگ ایران و عراق در صدا و سیمای مرکز اصفهان کار خود را در زمینه تهیه کنندگی و کارگردانی آغاز کرد و از سال ۱۳۶۱ به بعد در صدا و سیمای مرکز خرم‌آباد مشغول به کار شده و در سال ۱۳۶۲ همراه با ادامه تحصیل در تهران و به عنوان مجری و تهیه‌کننده، کارگردان در شبکه ۲ سیما تهران مشغول به کار شد.


برنامه‌های بسیاری از جمله مسابقات، نمایش، جنگ‌های مختلف، سریال، همکاری با تلویزیون جام جم و خانه سینما از فعالیتهای ایشان می‌باشد. فعالیتهای سینمائی از جمله «شهر در دست بچه‌ها» و «همه دختران من» به عنوان بازیگر ایفای نقش نموده و در طول سال‌های فوق به عنوان مجری و کارگردان برنامه‌های فرهنگی و هنری در مناسبات‌های مختلف در سازمان‌ها از جمله دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه اصفهان، و شرکت‌های برق، پتروشیمی و… فعالیت داشت. به عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و مجری برنامه‌های کودکان به صورت پخش زنده حضور دارد.یکی از این برنامه‌ها فیتیله نام داشت که به مدت هشت سال بدون وقفه در تمامی جمعه‌ها و اعیاد تعطیل از شبکه دو پخش می‌شد. قناد در دی ۱۳۸۹ بر خلاف میل شخصی‌اش از اجرای این برنامه کنار رفت ولی همچنان تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده داشت و ابراز امیدواری کرد برنامه با مجری جدید همچنان موفق باشد. او سپس برنامه دیگری را با گروهی جدید متشکل از ۵ بازیگر جوان در روزهای جمعه با نام «جمعه به جمعه خونه به خونه» به شبکه دو سیما آورد.


پس از پایان برنامه «جمعه به جمعه خونه به خونه» وی با ورود به صنعت بازی‌های رایانه‌ای و با تهیه کنندگی اثری موفق و متفاوت به نام «بالهای تاریک» توانست نظر مثبت بسیاری از مخاطبین و منتقدین را به خود جلب کند و در اولین اقدام در سایت بین‌المللی «slidedb» موفق به کسب نشان "2nd Best Upcoming App ۲۰۱۵" شد.


در حال حاضر شروع به تدریس در دانشگاه‌های هنر نموده و برنامه جدیدی به نام «یه گله جا» را برای گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما تهیه و اجرا می‌کند

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب