پیمان اسدیان
پیمان اسدیان

" پیمان اسدیان (زادهٔ تیر ۱۳۵۷، تهران) گوینده خبر و مجری تلویزیون ایرانی است. "

 او دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه‌های ورزشی از دانشگاه پیام نور واحد البرز است. وی در سال ۱۳۸۱ در نخستین جشنواره خبر و برنامه‌های سیاسی به عنوان بهترین گوینده اخبار تخصصی تلویزیون انتخاب شد.

گپ و گفت اختصاصی خراسان با «پیمان اسدیان» گوینده خبر ورزشی

در چند سال اخیر جوانان علاقه مند و با استعداد زیادی در سازمان صدا و سیما به عنوان گوینده، مجری یا گزارشگر خبر ورزشی مشغول به کار شده اند. یکی از جوانان موفق «پیمان اسدیان» گوینده خبر ورزشی شبکه خبر سیماست.او که دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی است، می گوید که به واسطه حضور مادرش «بهجت اسدیان» در صدا و سیما پایش به این سازمان باز شده است. او در ابتدا به عنوان خبرنگار و دستیار تصویربردار و سپس بعد از گذراندن دوره های آموزشی به عنوان گوینده خبر ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد. گفت و گوی خراسان را با این گوینده موفق 32 ساله بخوانید:


چگونه گوینده خبر ورزشی شدید؟


مادرم «بهجت اسدیان» در صدا و سیما فعالیت داشت و به واسطه حضور او از سال 77 با این سازمان آشنا و از طریق مدیر وقت خبر شبکه جام جم آقای احمدی به عنوان دستیار تصویربردار مشغول به کار شدم. سپس به عنوان خبرنگار و بعد گوینده خبر ورزشی به فعالیت پرداختم. البته آموزش هایی را نیز در این زمینه دیدم.


برای گویندگی چه دوره هایی را سپری کردید؟


دوره ای را زیر نظر استادم آقای «فواد بابان» گذراندم و بعد از این که مشغول به کار شدم چند دوره آموزشی زیرنظر استادان دیگری مانند «اکبر منانی» خانم «تاج نیا» و «اکبر عالمی» دیدم.


به طور حتم کار خبر جذابیت هایی برایتان داشت که به این سمت کشیده شدید؟


خبر ورزشی همیشه جذابیت دارد. خودم به ورزش علاقه مند بودم. هنگامی که کار در صدا و سیما را آغاز کردم چون چهره جوانی داشتم به این سمت سوق داده شدم. دنیای ورزش دنیای جذابی است و به دلیل همین عشق و علاقه کارم را در حیطه گویندگی ادامه دادم.


برای این که یک گوینده خوب شوید علاوه بر آموزش، درس این رشته را خواندید؟


خیر، بیشتر انگیزه و علاقه شخصی ام بود. اجرای گوینده های داخلی و خارجی موفقی را که سبک و شیوه جدیدی داشتند، تماشا می کردم و از آن ها نکاتی را یاد گرفتم.


الگوی شما در عرصه گویندگی چه کسانی بودند؟


در اصل الگویی نداشتم و سعی کردم آموزش هایی را که در این زمینه دیده بودم، اجرا کنم اما بعدها اندکی از اجرای آقای بابان الگوبرداری کردم زیرا به کار او علاقه داشتم.


نخستین باری که مقابل دوربین اجرا داشتید چه سالی بود و چه حسی داشتید؟


قبل از این که شبکه خبر راه اندازی شود، من در شبکه جام جام تصویر نداشتم اما حالت نریشین می خواندم و فقط صدایم پخش می شد. ابتدای راه اندازی شبکه خبر در سال 78 سومین گوینده ای بودم که دراین شبکه خبر خواندم. بسیار استرس داشتم و نمی توانستم خودم را کنترل کنم اما هنگامی که «بسم ا... الرحمن الرحیم» گفتم و شروع به خواندن خبر کردم شاید 50 درصد از استرسم کاهش پیدا کرد و راحت اجرا کردم آن قدر به خودم مسلط بودم که مدیروقت شبکه خبر آقای دکتر «بیابانی» پرسید شما خبرها را خواندید من نیز گفتم بله و او بسیار من را تحسین کرد و همین تشویق باعث شد که در اجراهای بعدی با اعتماد به نفس بالا و استرس کمتری اجرا کنم.


تلخ ترین و شیرین ترین خبری که تاکنون خوانده اید؟


خبری که مردم از شکست های ورزشی می شنوند مانند صعود نکردن تیم فوتبال کشورمان به جام جهانی تلخ ترین خبر است زیرا روی مردم تاثیر می گذارد و من نیز ناراحت می شوم.مهم ترین و شیرین ترین خبر، خبری است که مردم از شنیدن آن خوشحال می شوند و پرچم کشورم بالا می رود و همه احساس غرور ملی می کنند من نیز از خواندن آن لذت می برم.


میانه تان با تپق چگونه است؟


می خندد- تپق می زنم و تپق مال گوینده است. در صحبت کردن عادی بین من و شما هم این اتفاق می افتد. در خبر هم پیش می آید اما نباید تپق زیاد باشد و در حد طبیعی بیننده درک می کند که گوینده هم انسان است و تپق می زند. فقط در گویندگی باید اگر تپق می زنی سعی کنی به خودت مسلط شوی که بعدی اش پیش نیاید. بسیار زیاد پیش آمده که تپق بزنم و خنده ام بگیرد یا یک چیز خیلی بدیهی را اشتباه بگویم. اتفاق افتاده مدیر گروه ورزش یا مدیر شبکه تذکری هم به من داده اند اما خدا را شکر مشکلی پیش نیامده است که توبیخم کنند.


آیا برای انعکاس اخبار ورزشی به خارج از کشور سفر کرده اید؟


در جام جهانی 2006 آلمان به همراه تیم ملی به این کشور سفر کردم وعلاوه بر گزارش تصویری، ارتباط زنده تصویری و تلفنی داشتم. برای کاراته قهرمانی آسیا در سال 2007 به مالزی رفتم. سال 2009 هم سفری برای کشتی قهرمانی آسیا به تایلند داشتم.


خودتان اهل ورزش هستید؟


بله، شیفت کاری ام به گونه ای است که یک روز درمیان سر کار هستم یعنی روزهای زوج سر کار می روم و روزهای فرد وقت آزاد خود را به ورزش اختصاص می دهم و به باشگاه ورزشی محله مان می روم.


به چه ورزش هایی علاقه مندید؟


از میان ورزش ها به تنیس و فوتبال علاقه دارم. مدتی تنیس بازی می کردم. عضو تیم فوتبال رسانه ورزش هستم که شامل بچه های خبرنگار، روزنامه نگار، عکاس های ورزشی، گویندگان و مجریان ورزشی تلویزیونی هستند و همیشه تمرین داریم و مسابقه برگزار می کنیم.


طرفدار چه تیم های داخلی و خارجی هستید؟


داخلی را ترجیح می دهم نگویم!


طرفدار قرمز هستید یا آبی؟


می خندد- طرفدار تیم خاصی نیستم بلکه در تیم داخلی طرفدار بازی خوبم. قبل از این که وارد تلویزیون شوم طرفدار یک تیم بودم اما هنگامی که گویندگی را پیش گرفتم بی طرفانه فوتبال را دنبال می کنم. بعضی اوقات که پرسپولیس و استقلال با یکدیگر بازی دارند، من از تیمی که بهتر بازی می کند طرفداری می کنم حتی اگر ببازد. تعصبی فوتبال نگاه نمی کنم. از میان تیم های خارجی بازی تیم های «منچستر یونایتد» و «بارسلونا» را خیلی دوست دارم.


یک گوینده یا مجری خوب باید اطلاعات به روزی داشته باشد، چه قدر اهل مطالعه و اینترنت هستید؟


بسیار زیاد اهل اینترنت هستم و اخبار ورزشی را روزانه بررسی می کنم، زیرا اینترنت منبع خوب و قابل دسترسی است. یک زمانی تنها رسانه های مکتوب در اختیارمان بود و باید به سختی آن ها را تهیه می کردیم اما امروز با یک کلیک در اینترنت اطلاعات روز ورزشی خود را به روز می کنیم و به همه چیز دسترسی داریم. به اینترنت بسیار اهمیت می دهم و به روز هستم. البته روزنامه های ورزشی و غیرورزشی را هم مطالعه می کنم اما مطالعات ورزشی ام بسیار بالاست.


از میان گویندگان قدیم ورزشی کدام یک را دوست دارید و با او در ارتباط هستید؟


با آقای اسکویی نخستین گوینده ورزشی صدا و سیما در ارتباطم، او هم اکنون در رادیو ورزش فعالیت دارد و نظارت او را درباره اجرایم جویا می شوم، اشکالات خود را مطرح می کنم و بسیار دوستش دارم.


رقیبی در عرصه گویندگی خبر ورزشی دارید؟


بله، صددرصد همه رقیب من هستند. با همه دوستانی که قبل و بعد از من وارد این عرصه شدند رقابت سالم دارم. در کار حرفه ای یک گوینده نباید مدعی باشد که به نقطه اوج رسیده است چون در این حرفه هر لحظه یک تجربه جدید برایش به شمار می آید. من خیلی کوچک تر از این حرف ها هستم که خود را یک گوینده بدانم. سعی می کنم از تجربه  و انتقاد تمام دوستان حتی اگر نظرهای بعضی ها با غرض ورزی هم باشد، استفاده کنم.


آیا هم اکنون سردبیر سرویس ورزشی شبکه خبر هستید؟


خیر اما جانشین سردبیر هستم و مدتی سردبیر بودم. با توجه به این که گویندگی بسیار وقت گیر است ما گوینده ها سعی می کنیم وارد این عرصه نشویم اما بعضی اوقات قرعه به نام ما می افتد و مجبوریم هم سردبیر و هم گوینده باشیم.


چه پیشنهادی به جوانانی که قصد دارند وارد حرفه گویندگی شوند دارید؟


ابتدا به حرفه گویندگی علاقه مند باشند. بعضی ها تصور می کنند که فقط می توانند از طریق این رسانه دیده و شناخته شوند و به شهرت برسند به همین منظور وارد حرفه گویندگی می شوند که اگر وارد نشوند بهتر است. گویندگی خبر ورزشی تخصصی و متفاوت با بازیگری و اجراهای یک مجری تلویزیونی غیر خبری است. یعنی هیچ یک نمی توانند کار یکدیگر را انجام دهند. لحن، صدا و اجرای خبر ورزشی بسیار متفاوت است و هیچ زمان نمی شود پا را فراتر گذاشت که ما وارد عرصه مجریان دیگر شویم یا مجریان دیگر وارد این عرصه شوند.صدا و سیما از طریق روزنامه های متعدد آگهی پذیرش گوینده می دهد و تست می گیرد. رادیو، پخش اخبار سیما و شبکه خبر نیز تست گویندگی می گیرند اما شرط اول عشق و علاقه است و انسان ابتدا باید به توانایی های خود پی ببرد و سپس وارد این عرصه شود و از شکست نترسد. انسان باید سعی کند اشتباه ها و ایرادهای خود را رفع کند و آن قدر تست بدهد تا پذیرفته شود و به اهدافش دست یابد.


علاقه دارید این گفت و گو چگونه تمام شود؟


آرزوی سلامتی و سالی خوش برای همه مردم کشورم دارم. ان شاءا... همه ایرانیان در همه جای دنیا موفقیت کسب کنند. صمیمانه آرزو می کنم سرانه ورزشی در بین مردم افزایش پیدا کند. متاسفانه در کشورمان از لحاظ ورزشی وضعیت خوبی نداریم و مردم کشورمان با ورزش بیگانه هستند. ما فقر حرکتی داریم. دانش آموزان دختر و پسر از دوران کودکی مشکلات حرکتی دارند. همه این مسائل ناشی از ورزش نکردن و تحرک نداشتن است. زنگ های ورزش در مدارس ما خیلی کم اهمیت است و به این مقوله در مدارس بی توجهی می شود و باید فکر اساسی برای همگانی کردن ورزش کنند و ریشه ای درست شود تا ورزش جزو برنامه های روزانه مردم باشد.

کتاب گویا کشتی

مجید حاتمی نویسنده کتابی گویا به نام تاریخچه کشتی در بازی‌های آسیایی است و خواندن متن این کتاب گویا را پیمان اسدیان برعهده داشت.

خبرهای ورزشی شبکه خبر

شبکه خبر از آذرماه سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرد و خبرهای ورزشی این شبکه همواره از بخش‌های پر مخاطب بوده‌است، در حال حاضر مشروح خبرهای ورزشی شبکه خبر در ساعت‌های ۳۰/ ۱۴، ۳۰/ ۱۷ و ۳۰/ ۲۰ پخش می‌شود و بابک بابان، بهمن صفری، سیدمهران جوادی‌نیا، علیرضا افتخاری (تشابه نام و نام خانوادگی با خواننده نامدار) و پیمان اسدیان گویندگان بخش‌های خبری و برنامه‌های مختلف ورزشی هستند.

کار رسانه‌ای

پیمان اسدیان در سال ۱۳۷۷ کار خود را با اخبار شبکه جهانی جام جم به عنوان خبرنگار اجتماعی و ورزشی آغاز کرد و پس افتتاح شبکه خبر در آذر ماه سال ۱۳۷۸ به عنوان گوینده اخبار ورزشی مشغول به کار شد. برخی علاقه‌مندان به ورزش معتقدند اسدیان در خواندن اخبار ورزشی صاحب سبک است. اسدیان به همراه عادل فردوسی‌پور به عنوان خبرنگار اعزامی شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حاضر بود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب