حسن آل صفر
حسن آل صفر

" (متولد ۱۳۳۵ در آبادان) مجری تلویزیونی و مفسر ورزشی است "

 او بعد تحصیلات مقدماتی به آمریکا آمد و در ایالات یوتا در دانشگاه weber state مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی و همزمان سر مربی فوتبال دانشگاه شد. در سال ۱۹۸۳ در تلویزیون و رادیو در لس آنجلس مشغول شد آل صفر، در رسانه‌های مختلف فارسی‌زبان در آمریکا نظیر تلویزیون امید ایران، تلویزیون اندیشه، و تپش برنامه‌های متعدد ورزشی اجرا می‌کرد. وی در سال‌های اخیر دچار بیماری سرطان بود و به دلیل بروز عوارض در ماه‌های گذشته کمتر در مجامع عمومی و صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد و سرانجام در شب ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ در آمریکا درگذشت.

گفتگو با حسن آل صفر

درود به شما جناب آقای آل صفر لطفا خودتان را معرفی کنید و  از فعالیتهای ورزشی که داشتید برای خوانندگان وبسایت دانشنامه نیوز آبادان بگویید تا عزیزانی که شما   رو نمیشناسند با شما آشنایی پیدا کنند .متولد ١٣٣۵ خیابان پهلوی آبادان . در مدارس مهرگان ،سوسن ،کمال الملک و ٢۵شهریور تحصیل کردم . سپس به آمریکا آمدم و در ایالات یوتا در دانشگاه weber state مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی و همزمان سر مربی فوتبال دانشگاه . در سال ١٩٨٣ در تلویزیون و رادیو در لوس آنجلس مشغول شدم . از ١٩٩٨ گزارشگری فوتبال را در کنار آقای مانوک خدابخشیان آغاز کردم که تا امروز در خدمت شما هستم. از طرفداران جم آبادان و بعد نفت آبادان .



 به نظر شما فوتبال ایران سال پرباری را پشت سر گذاشت ؟

خیر . سال بدی برای فوتبال ایران بوده در همه رده ها نا کام بودیم و تبانی و رشوه و فساد غوغا میکند.


چرا فوتبال خوزستان و مخصوصا آبادان که زمانی بازیکن صادر میکرد به تیم ملی به این روز افتاده؟

مسله جنگ فوتبال و ورزش خوزستان را نا بود کرد و بعد از آنهم مسولین در فکر ساختن ورزش در این استان به خصوص آبادان نبودند و نیستند .

نمیدانم چرا ؟ حتما دلیلی دارد که تا اهواز میشود اما آبادان نه . همیشه عقیده دارم که آبادان را به حال خود رها کردند .


-چه بلایی سر نفت آبادان آمده تیمی که ریشه اش را در فوتبال ایران میتوانی دید و از بنیاد گذاران جام تخت جمشید بوده ولی باید به این روز بیافتد و همانطور که میدانید این تماشاگران پرشور آباداتی هستند که در سرما و گرما به ورزشگاه میروند و ناامیدانه به منزل برمیگردند؟

اول باید اقتصاد و و حال مردم این شهر را درست کرد بعد فوتبال را . حال شهر خوب نیست و شهر مریض است پس فوتبالش هم مریض میشود .

نفت فقط تماشاگر دارد .نه مدیریتی که بماند و کار کند ، نه امنیتی برای مربیان که بمانند ………..


عده ای از تماشاگران آبادانی میگویند که نفت باید از بازیکنان بومی استفاده کند آیا به نظر شما در حال حاضر مرز و بومی در فوتبال است؟

شاید در گذشته با این حرف موافق بودم اما نه امروز . ممکن است ما فورواردهای خوبی داشته باشیم ولی از لحاظ دفاع نه . پس میتوانیم بازیکن خوب برای این پست بیاوریم تا زمانی که بازیکن بسازم.


-به نظر شما چه باید کرد با مافیای فوتبال در ایران و مخصوصا در آبادان آیا باید آنها را معرفی کرد؟

باید معرفی کرد و به دادگاه برد تا معلوم بشه که چه خبر است . اما تا حالا چی شده . دست های زیادی در کار است .


- به نظر شما چه باید کرد تا فوتبال پر باری داشته باشیم در ایران و محصوصا در خوزستان و آبادان ؟

سازندگی فاکتور اول است که خود شامل مراحل بسیاری است که باید انجام بگیرد. کنترل فوتبال دست مافیای بزرگ فوتبال است که باید از دست آنها در آورد .باشگاهها باید کاملا خصوصی و دارای حامی مالی باشند و دولت دخالتی نداشته باشد.تا مردم نخواهند و پای حرفشان ایستاده گی نکنند اتفاقی نخواهد افتاد و میدانم راحت نیست .


- نظرتان در مورد خداحافظی مهدوی کیا و کریمی چیست؟

چند سال پیش گفتم که ایران قهرمان زنده نمیخواهد . ما در قهرمان کشی استاد هستیم نه تنها در فوتبال بلکه در ورزش های دیگر هم همینطور .

مهدی و علی میبایست مدت ها پیش این کار را انجام میدادند . با بزرگان دیگر ورزش چه کردیم که حالا منتظر مهدی و علی بودیم.؟


ممنونم از این وقتی که برای ما گذاشتید و برای شما آرزوی سلامتی میکنیم و این قول را به ما بده که در آینده هم در خدمت شما همشهری عزیز باشیم.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب