مهدی فلاحتی
مهدی فلاحتی

" مهدی فلاحتی (۱۳۳۷) نویسنده، کارشناس سیاسی و مجری تلویزیون اهل ایران است. "

وی از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ در بخش فارسی صدای آمریکا برنامه صفحه آخر را اجرا می‌کند و به عمومی کردن مسائل افشاشده محافل تخصصی سیاست یا افشای موضوعات داغ جدید می‌پردازد.

دوره ی تحصیل ابتدایی و متوسطه را در مدارس متعدد گذراندم .آنچه از آن روزگار بیشتر در خاطرم مانده ، دوره ی تحصیل در دبیرستان کمال است .دبیرستان بسیار بزرگ کمال با فضاهای متعدد آموزشی و ورزشی در نارمک بهریاست مهندس یدالله سحابی اداره می شد و او خود درس تکامل و زمین شناسی به ما می داد .در گردشهای علمی یی که مدرسه ترتیب می داد ، معمولا مهندس سحابی همراه ما بود .

محیط آموزشی دبیرستان کمال و فضای ورزش و تفریحات اش ،از سطح معمول دبیرستانهای خوب تهران ، بسیار فراتر بود . محصلان ، بیشتر از خانواده ها ی متوسط یا نسبتا مرفه با گرایشهای مذهبی بودند ؛ و دبیران ، اغلب ، آدمهای مستقیما درگیر با سیاست حاکم بر زمانه ی خود .از شمار این دبیران ، حسن آلادپوش – دبیر رسم – بود که چنانکه ما شاگردان شنیدیم در درگیری خیابانی با ساواک کشته شد . پرویز خرسند – دبیر انشاء و از نزدیکان دکتر علی شریعتی بود که تنها چیزی که درباره اش سخن نمی گفت ، انشاء بود . او فقط در کلاس سخنرانی می کرد . محمدعلی رجایی – دبیرجبر بود که بعد از انقلاب شدنخست وزیرِ محبوب امام ، و به همراه رئیس جمهورش حجت الاسلام باهنر، ترور شد .


هر چهارشنبه ( یا پنجشنبه ) جلسه ی انجمن اسلامی مهندسین در دبیرستان برگذار می شد

که شاخص ترین چهره ی آن جلسات ، مهندس مهدی بازرگان بود .می شود گفت که دبیرستان کمال ، با خط و ربطِ جریان فکری و سیاسیِمعروف به ملی – مذهبی اداره می شد . امّا ، بی تردید ، حضور چشمگیرِ اینخط و ربط در کمال ، باعث نشده بود که همه از همین خط و ربط ، پیروی کنند .کما اینکه محمدعلی رجایی ، همان زمان هم با ملی – مذهبی ها چندان نزدیکی و حشر و نشری نداشتو از سوی دیگر بودند بسیاری از محصلان دبیرستان که اصولا با هیچیک از جریانها یمذهبی – سیاسیِ موجود ، آمیزشی نداشتند ؛ هرچند ، فضای عمومی حاکم بر دبیرستانو اقتضای سِنّی ما ، نوعی احترام به همه ی این جریانها را در ما برمی انگیخت .بطور کلی ، فضای دبیرستان کمال ، طوری بود که از شاگردان ،آدمهای سیاسی می ساخت ؛ حتا اگر اینان فعال سیاسی نبودند .به سال ۱۳۵۶ در رشته ی علوم سیاسی و اجتماعیدانشگاه تهران پذیرفته شدم . انقلاب ، مانع ادامه ی تحصیل شد.



معمولا مجریان صدای آمریکا عادت کرده اند با وجود عدم تخصص و تحصیلات لازم، در همه زمینه ها اظهار نظر می کنند که همین امر موجب می شود گاف های عجیبی در سخنانشان داشته باشند. این بار مجری معروف این شبکه با گاف عجیب خود میزان سواد و تخصص خود و شبکه اش را نشان می دهد؛ البته در باز پخش برنامه، این بخش از اظهارات مجری بدون هیچ توضیحی حذف شده است.


مجری صدای آمریکا که خود را فردی متخصص در همه زمینه ها می داند و درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و اجتماعی اظهار نظر می کند، با گافی عجیب میزان سواد و تخصص خود و شبکه صدای آمریکا را به مخاطبان نشان داد.


"مهدی فلاحتی" که یکی از مجریان کهنه کار صدای آمریکا به حساب می آید برنامه "صفحه آخر" خود را به "جلال الدین فارسی" اختصاص داد.


فلاحتی معمولا در این برنامه با کپی برداری از سایت های مختلف و اظهار نظرهای دوست و دشمن افراد و کنار هم قرار دادن مطالب راست و دروغ، به شخصیت های سیاسی و دینی نظام هجمه می برد و در یک دادگاه یک طرفه آن ها را محاکمه و محکوم می کند.


وی در حالی که داشت جلال الدین فارسی را که از سیاسیون ابتدای انقلاب بوده است و نویسنده چندین کتاب است، به بی سوادی متهم می کرد، سخنی بر زبان آورد که میزان سواد، مطالعه و تخصص خودش را مشخص کرد.


مهدی فلاحتی با اشاره به یکی از کتاب های مشهور آقای فارسی گفت: «آقای فارسی جزوه ای در "نقد دیالکتیک" می نویسد که بعدها اسم این جزوه شد "انقلاب تکاملی اسلام". وی کسی است که تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نداشته و از مکتب و مؤتلفه برخواسته است. خودش می گوید من عربی را با رادیو قاهره یاد گرفتم.»


فلاحتی در ادامه می افزاید: «آقای فارسی می گوید آقای "یوسف صانعی" در سال 48 این کتاب را در حوزه برای شاگردانش تدریس می کرد و گفته بودند "به نویسنده این کتاب می گویند مجتهد در تاریخ اسلام"»


وی در اظهاراتی عجیب شیخ یوسف صانعی را از قید حیات خارج کرد و گفت: «آقای یوسف صانعی زنده نیست که بتواند صحت و سقم این سخن را تأیید کند.»


اگر مجری صدای آمریکا به همین جمله بسنده می کرد، شاید می توانستیم آن را اشتباهی معمولی بدانیم؛ اما وی با ادامه سخنانش نشان داد که این طور نیست و ایشان اصلا اهل مطالعه نیستند و سواد کافی برای اجرای برنامه را ندارد؛ چه رسد به اظهار نظر در زمینه های سیاسی، دینی، فرهنگی و ... .


وی پس از چند دقیقه، متوجه اشتباهش شده بود؛ اما اشتباهش را با گافی عجیب تر کامل کرد و تصریح کرد: «بگذارید برگردم به آقای یوسف صانعی که برادر آیت الله "یونس صانعی" است. یوسف صانعی مسؤول "بنیاد پانزده خرداد" است که چپ و راست اعلام می کند به کسی که سلمان رشدی را بکشد، جایزه می دهیم.»[!]


اشتباه عجیب تر فلاحتی این بود که رئیس بنیاد پانزده خرداد حجت الاسلام "حسن صانعی"؛ یعنی برادر شیخ یوسف صانعی است.


مهدی فلاحتی که هنوز نمی داند آیت الله صانعی کیست؟ آیا در قید حیات است یا خیر؟ رئیس بنیاد پانزده خرداد کیست؟ و اصلا آیت الله یونس صانعی را از کجا آورده است؟ دلیل اشتباهات زیادش را مطالعه فراوان خود دانست و در توجیهی جالب گفت: «واقعا من نمی دانم، از بس من می نشینم و این افراد را می خوانم و دنبال می کنم، نمی دانم آقای یوسف صانعی زنده است یا به رحمت ایزدی پیوسته است؛ به هر حال موضوع بحث ما نیست.»[!]



"الهام ستاکی" که از او به عنوان گوینده ستاره شبکه پی.ان.ان نام برده می شود پس از تجاوز جنسی همکارش مهدی فلاحتی که مجری برنامه روی خط است با گرفتن گواهی پزشکی، در حال گذراندن دوره نقاهت در خانه اش در لس آنجلس است.


شبکه تلویزیونی صدای آمریکا که با بودجه 75 میلیون دلاری سنای آن کشور برنامه های تخریبی علیه مردم ایران پخش می کند تصویر یکی از مجریان زن خود را خبر تجاوز به او در محیط کار رسوایی بزرگی به بار آورده از صفحه اینترنتی خود حذف کرد.


به گزارش البرز "الهام ستاکی" که از او به عنوان گوینده ستاره شبکه پی.ان.ان نام برده می شود پس از تجاوز جنسی همکارش مهدی فلاحتی که مجری برنامه روی خط است با گرفتن گواهی پزشکی، در حال گذراندن دوره نقاهت در خانه اش در لس آنجلس است. هنوز معلوم نیست این کار به درخواست خانم ستاکی انجام شده


منابع خبری گزارش می دهند که وضع کاری او اکنون و پس از یک شکایت رسمی نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و ستاکی اکنون با فشارهای ! بیشتری مواجه است.


همکار متجاوز او - مهدی فلاحتی - اما همچنان مشغول به کار است و خمی هم از بایت این کار به ابرو نمی آورد.


وب سایت شبکه صدای آمریکا در بخش توضیحات "درباره ما" می نویسد: وظیفه ما خبررسانی بیطرفانه است. این شبکه نماینده فکری تمام امریکا و نه گروهی اندک است...


گزارش البرز می افزاید با این اوصاف دیگر کارکنان زن در این شبکه از جمله خانمها الناز کیانی ، ستاره درخشش و ... باید بیشتر مراقب خود باشند چون بر اساس مرامنامه وی.او.ای این رویه در آنجا همگانی است.


البته به دلیل رواج رفتارهای غیراخلاقی پیش تر افرادی چون لوناشاد مجری برنامه شباهنگ این شبکه که خود از نظر اخلاقی در حد قابل قبولی هم نیست صدای امریکا را ترک کرده اند.

فعالیت‌های کاری

فلاحتی در دوران اقامت خود در فرانسه سر دبیر مجله آرش به مدیر مسوولی پرویز قلیچ خانی بود. بعد از مدتی به صدای آمریکا پیوست. او در صدای آمریکا به سمت مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های صفحه آخر و روی خط فعالیت می‌کند.


تولد و تحصیلات

فلاحتی متولد تهران در سال ۱۳۳۷ است.دوران دبیرستان را در دبیرستان کمال تحت مدیریت یدالله سحابی گذارنده و او در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ ایران دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی پذیرفته شد که با پیروزی انقلاب این تحصیلات ناتمام ماند.


او در سال ۱۳۵۸ و بعد از پایان دوره سربازی به هند رفته و از دانشگاه عثمانیه حیدر آباد در رشته علوم سیاسی مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. سپس در سال ۱۳۶۲ به فرانسه و بعد در سال ۱۳۷۵ انگلستان و بعد به آمریکا نقل مکان کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب