لیلا فروهر
لیلا فروهر

" لیلا فروهر متولد۴ اسفند ۱۳۳۷ خواننده پاپ و بازیگر سابق سینما و تئاتر ایرانی است که هفت سال پس از انقلاب در سال ۱۳۶۶ پس از وقفه در خوانندگی از ایران خارج شد و ابتدا از ترکیه به فرانسه مهاجرت کرد و سپس از سال ۱۹۸۸ تاکنون در لس آنجلس زندگی می‌کند. "

لیلا فروهر فرزند هنرپیشه و بازیگر جهانگیر فروهر است و هنرپیشگی در سینما را از سن پنج سالگی آغاز کرد و پس از آن در سن چهارده سالگی پا به عرصه موسیقی گذاشت.

وی پیش از انقلاب در بیش از ۴۵ فیلم ایرانی نقش بازی کرده بود و پس از مهاجرت به آمریکا بیش از ۲۰ آلبوم منتشر کرده‌است. لیلا همچنین در کشورهای اطراف ایران مانند تاجیکستان، ارمنستان، افغانستان نیز شهرت دارد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی، لیلا فروهر در جشن نوروزی در کتابخانه توماس جفرسون کنگرهٔ ایالت متحده آمریکا برنامه ای اجرا کرد.


تولد    ۴ اسفند ۱۳۳۷
۲۳ فوریهٔ ۱۹۵۹ ‏(۵۹ سال)
اصفهان
ملیت    ایرانی
سبک‌(ها)    موسیقی پاپ فارسیفیوژن سنتی ایرانی
ساز(ها)    سه تار - تار - تیمپو - پرکاشن
سال‌های فعالیت    بازیگری (۱۳۴۴–۱۳۵۷)
خوانندگی (۱۳۵۱–اکنون)
نوع صوت    متسوسوپرانو

    خروس جنگی
    تشنه‌ها
    پخمه
    قمار زندگی
    شاطر عباس
    عقاب طلایی
    نامادری
    گربه کور
    لیلی و مجنون
    قفس طلایی
    جاده تبهکاران
    ایمان
    چرخ و فلک
    چرخ بازیگر
    چهارخواهر
    حقه بازان
    دروازه تقدیر
    ایمان
    عصیان
    سرنوشت
    اضطراب
    گل خشخاش
    باغ بلور
    شب آفتابی
    سلطان قلب‌ها
    میهمان
    مراد و لاله
    هم‌کلاس
    رابطهٔ جوانی
    گناه زیبایی
    منهم گریه کردم
    وقتی آسمان بشکافد
    پرستوهای عاشق
    گل خشخاش



    ۱۹۷۷ - حدیث
    ۱۹۷۹ - بوی توقف
    ۱۹۸۸ - مخمل ناز
    ۱۹۹۱ - هدیه (با شهرام صولتی)
    ۱۹۹۲ - شانس
    ۱۹۹۲ - بهانه
    ۱۹۹۳ - همسفر
    ۱۹۹۴ - دو پرنده
    ۱۹۹۴ - پرندها (مهستی و شهرام صولتی)
    ۱۹۹۴ - اتل متل (با ابی)
    ۱۹۹۵ - تپش
    ۱۹۹۶ - سراب
    ۱۹۹۷ - آهنگ‌های عاشقانه (Love songs)
    ۱۹۹۷ - (Dance Beat)
    ۱۹۹۷ - (Planet of Harmony)
    ۱۹۹۸ - قصه عشق (Love Story)
    ۱۹۹۹ - دیدار (با شهرام شب‌پره)
    ۱۹۹۹ - یک صمد و دو لیلا
    ۱۹۹۹ - قهرمانان وطن (اندی و داریوش اقبالی)
    ۲۰۰۰ - تصویر
    ۲۰۰۱ - قصه تو، قصه من (Story of Yours, Story of Mine)
    ۲۰۰۳ - کنسرت زنده در کداک تئاتر
    ۲۰۰۵ - یک بوسه (A Kiss)
    ۲۰۰۸ - ماه من (۱۳۸۷) (My Moon)
    ۲۰۱۲ - از قلب من (From My Heart)

ترانه‌شناسی

آلبوم از قلب من

چند روز پیش از نوروز ۱۳۹۱ لیلا فروهر آلبوم از قلب من را منتشر کرد. در این آلبوم از شاعران کلاسیک ایران همچون مولانا، عراقی و حافظ و شاعران معاصر فریدون مشیری، رهی معیری، سیمین بهبهانی، ترانه‌هایی انتخاب شده که با آهنگسازی و تنظیم گروه رومی اجرا شده‌است. در این آلبوم شهره آغداشلو نیز همکاری کرد و دکلمه‌های ترانه‌ها را به انگلیسی بر عهده گرفته‌است.


پخش تک ترانه پس از انتشار آخرین آلبوم


لیلا پس از انتشار بیست آلبوم در آمریکا مانند دیگر همکارانش به ارائه تک ترانه روی آورد. نخستین تک ترانه لیلا پس از آخرین آلبومش از قلب من، ترانه کاشکی بود که در تابستان ۱۳۹۲ منتشر شد؛ این آهنگ ساخته عارف شکوری و با ترانه‌ای از رضا خواجوی بود. از آن زمان تاکنون لیلا ۸ ترانه منشتر کرده‌است در اکثر این ترانه‌ها از ترانه‌سرایان و آهنگسازان درون ایران استفاده شده‌است.


اجرای ترانه‌های اجتماعی


لیلا ترانه‌های اجتماعی بسیاری در کارنامه خود دارد. از جمله این ترانه‌ها می‌توان به ایران، روزگار، شناسنامه، کوه البرز، آزاد، ماه من، بدون ایران نمی‌میره، سرزمینم، فرشته‌های کوچولو و این روزا اشاره کرد.

حضور در بزرگداشت بین‌المللی نوروز

برگزاری مراسم بزرگداشت نوروز از جانب کمیسیون نوروز در تالار توماس جفرسون کتابخانهٔ کنگرهٔ آمریکا و دعوت از لیلا فروهر به عنوان هنرمند و خوانندهٔ فارسی‌زبان یکی دیگر از موفقیت‌های لیلا فروهر در عرصهٔ هنری است. (کمیسیون نوروز سازمان فرهنگی و هنری است که از جانب ایرانیان مقیم آمریکا و سفرای آسیای باختری و مرکزی تشکیل گرفته و هدفش معرفی فرهنگ و سنت‌های پارسی زبانان است).

قبل از انتشار آلبوم مخمل ناز وی آلبومی با سبک سنتی تهیه کرد ولی به پیشنهاد همکاران و کمپانی‌ها این آلبوم را ارائه نداد و اولین آلبوم خود را با نام مخمل ناز به بازار عرضه کرد که موسیقی ترانهٔ «مخمل ناز» کار خود او بود. در پی عرضهٔ آلبوم‌های موفق کنسرتهای زیادی در کشورهای مختلف در سراسر دنیا برگزار کرد.

لیلا فروهر اولین هنرمند ایرانی بود که برای اولین بار در دبی برنامه اجرا کرد و البته در کشور ژاپن نیز برنامه‌هایی اجرا کرد و به دعوت تاجیکستان در شهرهای مختلفی چون: دوشنبه، کولاب،... به‌طور رایگان برنامه اجرا کرد. در این برنامه‌ها ۱۰–۱۵ هزار نفر حضور داشتند.


کنسرت کداک تئاتر

یکی دیگر از کارهای لیلا فروهر اجرای دو برنامه در سالن مراسم اسکار تئاتر کداک می‌باشد. لیلا فروهر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ در این سالن برنامه اجرا کرد.


کنسرت رویس هال


برای اولین بار لیلا فروهر آلبوم از قلب من به صورت زنده بر روی صحنه برد. لیلا فروهر به همراه گروه رومی و شهره آغداشلو با ارکستر ۲۶ نفری به رهبری امیر بدخش کنسرت زندهٔ آلبوم را در سالن مجلل «رویس حال» بر پا کرد. شب عشق و عرفان و موسیقی ناب ایرانی پیشکش ایرانیان مقیم آمریکا شده بود

زندگی‌نامه

خردسالی

لیلا فروهر متولد ۴ اسفند ۱۳۳۷ خورشیدی در اصفهان است. وی در خانواده‌ای هنرمند از مادری هنرپیشه به نام فرنگیس فرحزادی و پدری بازیگر به نام جهانگیر فروهر به دنیا آمد. لیلا از سه سالگی پا به صحنهٔ تئاتر گذاشت و به نقش آفرینی در تئاترهای مختلف در تئاتر سپاهان اصفهان در کنار پدر و مادر خود و هنرمند بزرگ تئاتر ارحام صدر پرداخت.

لیلا در سال ۱۳۴۴ با فیلم‌های «مراد و لاله» و «خروس جنگی» وارد سینمای ایران شد و با سن و سال کمی که داشت از پرکارترین بازیگران ایران به‌شمار می‌رفت تا جایی که به او لقب «کودک خردسال سینمای ایران» را دادند. در ۵ سالگی اولین فیلم خود را به نام «مراد و لاله» و سپس در «خروس جنگی» بازی کرد.

درخشان‌ترین فیلمی که لیلا در آن به ایفای نقش پرداخت، فیلم سلطان قلبها در سال ۱۳۴۷ به کارگردانی محمدعلی فردین بود. لیلا در کودکی در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد که معروف‌ترین آن‌ها سلطان قلبها با حضور محمدعلی فردین، آذر شیوا و… بود. در۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ خواهر لیلا به دنیا آمد که او را فریبا نامیدند او پس از انقلاب و شروع دوباره فعالیت هنری خواهرش مسئولیت مدیر برنامه‌های او را بر عهده گرفته‌است.


آغاز کار هنری

لیلا از کودکی کار هنری خود را آغاز کرد؛ و در فیلم مراد و لاله و سپس در فیلم خروس جنگی نقش آفرینی کرد. در ۹ سالگی در فیلم سلطان قلب‌ها در کنار محمدعلی فردین بازی کرد. موفقیت و هنر لیلا در فیلم سینمایی سلطان قلب‌ها تا حدی برای محمدعلی فردین دلنشین بود، که تولد لیلا فروهر را در سندیکای هنرمندان برپا کرد. لیلا در فیلم من هم گریه کردم با بهروز وثوقی به نقش آفرینی پرداخت.

لیلا همچنین در نوجوانی در فیلم‌های زیادی به بازی پرداخت؛ که می‌توان به فیلم‌هایی چون (رابطهٔ جوانی، همکلاس، میهمان، شب آفتابی و..) اشاره کرد.

لیلا از ۱۴ سالگی خوانندگی را به‌طور حرفه‌ای آموخت و خواند و خالق آثاری از جمله شمیم، دلم تنگه، دو پرنده، کلاغ‌های خبر چین، نیاز، چشمه نور، جولین و… شد.

درآخرین روزهای سال ۱۳۵۷ نمایشنامه " عفریته ماچین " به نمایش درآمد که تلفیقی بود از آثار نمایشی سنتی ایرانی که یادگاری مهمی است از هنر نمایشی بومی ایران به کارگردانی رضا میرلوحی با بازی درخشان و آواز خوانی بینظیر لیلا فروهر، درکنار پدرو مادرش، جهانگیر فروهر و فرنگیس فرحزادی و همچنین مرتضی عقیلی، محمد مطیع، عنایت بخشی، بهروز به نژاد، بهرام وطن‌پرست، محمد ورشوچی و …


مهاجرت


او پس از انقلاب ایران به دادگاه‌های انقلاب اسلامی احضار شد. لیلا به دلیل ممنوعیت خوانندگی زنان و پاره‌ای دیگر از مشکلات در سال ۱۳۶۵ به کردستان، ترکیه رفت و سپس به استانبول رفت، بعد از آنجا رهسپار آلمان شد و پس از چهار روز به فرانسه رفت و در فرانسه، مادر، خواهر و برادر خود را پس از یکسال دوری ملاقات کرد. لیلا در سال ۱۹۸۸ میلادی به آمریکا مهاجرت کرد و ساکن شهر لس آنجلس شد و در آنجا نیز به خواندن در کنسرت‌ها و تولید آلبوم جدید پرداخت. او همچنین در بسیاری از نمایشنامه‌ها ی تلوزیونی بازی کرد که معروفترین آنها شهر فرنگ در کنار پرویز کاردان، شهرام شب‌پره و فریبا فروهر بود و همچنین نمایشنامه‌های مطب و کلانتری با هنرنمایی لیلا و بازی شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع.

از سال ۱۹۹۹ با هنرمند ایرانی پرویز صیاد و فریبا فروهر نمایشنامه یکصمد و دو لیلا بروی صحنه رفت، نمایشی برگرفته از زندگی شخصی لیلا فروهر و داستان بازجویی‌ها و مهاجرت وی که این تمایش آمار بیشترین شب اجرای یک تیاتر ایرانی در خارج از کشور را به خود اختصاص داد.


ازدواج


لیلا فروهر در ۲۹ مرداد ۱۳۸۳ با فردی به نام اسماعیل نبی (اسی)ازدواج کرد و به شهرستان اورنج، کالیفرنیا نقل مکان کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب