حسین بهروزی نیا
حسین بهروزی نیا

" حسین بهروزی‌نیا، (زادهٔ ۲۱ خرداد ۱۳۴۱ تهران)، آهنگ‌ساز، ردیف‌دان و نوازندهٔ بربط اهل ایران است "

تولد ۲۱ خرداد ۱۳۴۱ ملیت ایران استادها:محمد رضا لطفی ,رضا وهدانی ,منصور نریمان

عضو کنونی گروه دستان, عضو  پیشین گروه عارف و گروه مولانا

سازهای برجسته بربط

آلبوم معروف از سنگ تا الماس آفتاب, نیمه‌شب

بامداد در سال۱۳۶۸, آهنگساز  حمید متبسم

افق مهر در سال ۱۳۶۹ آهنگساز   پرویز مشکاتیان

کنسرت ایرج بسطامی و گروه دستان در سال ۱۳۷۱ آهنگساز حمید متبسم، 

بوی نوروز در سال ۱۳۷۱اهنگساز     حمید متبسم

شب، سکوت، کویر در سال ۱۳۷۷ آهنگساز     کیهان کلهر

سفر به دیگر سو در سال  ۱۳۷۷  آهنگساز         شهرام ناظری

ساز نو آواز نو  در سال    ۱۳۷۷

سرو سیمین در سال  ۱۳۷۸ آهنگساز     محمدعلی کیانی‌نژاد



حنایی ۱۳۸۱ Yes سیما بینا


آفتاب نیمه‌شب در سال ۱۳۸۲


شوریددر سال ۱۳۸۲


گل بهشتدر سال  ۱۳۸۴  آهنگساز   حمید متبسم، 


لولیان در سال ۱۳۸۴ آهنگساز  حمید متبسم


به نام گل سرخ در سال ۱۳۸۷    آهنگساز  حمید متبسم

قیژک کولی       در سال    ۱۳۸۷    آهنگساز        حمید متبسم


خورشید آرز و     در سال  ۱۳۸۷      آهنگساز       سعید فرجپوری


یادستان       در سال  ۱۳۸۸


حسین بهروزی نیا،رتبه ی دوم فستیوال موسیقی ( Just Plain Music Awards ) را از آن خود کرد

زمان به ثبت رسانده که ایرانیان همیشه و همه جا در هر کجای این کره ی خاکی که باشند همیشه افتخار می آفرینند و باعث سربلندی ایران زمین می شوند.

حسین بهروزی نیا نوازنده ی صاحب سبک بربت، بزرگ ترین جایزه فستیوال موسیقی  ( Just Plain Music Awards  ) را از آن خود کرد،او  در این باره  می گوید:


فستیوالJust Plain Music Awards    هر سال برگزار می شود و در هر سال تعداد زیادی شرکت کننده دارد. آلبوم از سنگ تا الماس بنده که دوست عزیز و هنرمندم آقای پژمان حدادی هم در آن به هنرنمایی پرداختند و جای دارد از این تریبون از ایشان هم قدر دانی کنم، در ایران چند سالی است که از طریق شرکت سروش منتشر و روانه بازار شده و در کشور کانادا از طریق شرکت Nava Art Center  که مدیرت آن را خودم عهده دار هستم در بازار جهانی قرار گرفت.  این آلبوم از

طریق مرکزی به نام   CD Baby          که یکی از بزرگترین شرکت های پخش کننده های آثار دیجیتال درآمریکا است به صورت آن لاین به فروش رسید. 

 

این شرکت نهادی است که با فستیوال  Just Plain Music Awards    همکاری دارد . شایان ذکر است که شرکت  CD Baby  بسیاری از آثار ایرانی را منتشر می کند و همیشه یک نسخه از آلبوم های منتشر شده را برای Just Plain Music Awards    ارسال می کند.

این بار برای این فستیوال 42000 آلبوم  موسیقی که حدود 560000 آهنگ را شامل می شود از 163 کشور جهان برای این فستیوال ارسال شده بود و نزدیک به 93 ژانر موسیقی با هم به رقابت پرداختند.

مدتی پیش در هر بخش 10 نفر برتر را معرفی کردند که آلبوم از سنگ تا الماس یکی از 10 آلبوم برگزیده بود.

هفته ی گذشته دور نهایی این مسابقات برگزار شد و آلبوم از سنگ تا الماس رتبه ی دوم را در ضمینه ی موسیقی خاور میانه به خود اختصاص داد.

گفتنی است برای انتخاب برترین ها هیئت داوران که شامل داوران و موسیقی دانان و موزیسین ها است و جمعا حدود 15000 نفر می شوند، 15 ماه وقت صرف کرده اند تا به نتیجه برسند و رای خود را اعلام کنند.



او همواره در جهت آموزش بربط و تربیت هنرجویان همت گمارده او سفرهای زیادی در سراسر اروپا، آسیا و شمال آمریکا داشته‌است و کنسرت‌های زیادی را برگزار نموده همچنین با گروه‌ها و ارکسترهای برجسته ایرانی مانند ارکستر مضرابی ایران، گروه عارف، گروه مولانا همکاری داشته و از سال ۱۹۹۲ به عنوان نوازنده بربت با گروه دستان همکاری مستمر داشته‌است.


در طی این سال‌ها با تعدادی از خوانندگان برجسته از جمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، پریسا، سیما بینا، علیرضا افتخاری، همایون شجریان و سالار عقیلی همکاری نموده‌است.


بهروزی‌نیا بربط را به شیوه ایرانی می‌نوازد که این وجه تمایز او با عود نوازان عرب یا ایرانی است که به شیوه عرب‌ها عود می‌نوازند.


او در سال ۲۰۰۳ از وزیر فرهنگ نشان (اولین مرتبهٔ هنرها) را بالاترین احترام‌ها دریافت نمود.


حسین بهروزی‌نیا بعد از قرن‌ها با همکاری استاد ابراهیم قنبری‌مهر ساز بربت را دوباره احیا نمود و وارد جامعه موسیقی ایران کرد.

بیوگرافی کامل بهروزی نیا


حسین بهروزی‌نیا ۳۱ خرداد ۱۳۴۱ در تهران به دنیا آمد. او از سن ۹ سالگی وارد هنرستان موسیقی ایران شد و زیر نظر رضا وهدانی نواختن تار را آغاز کرد.او نزد منصور نریمان نواختن عود را فرا گرفت و ردیف موسیقی ایران را از محمدرضا لطفی آموخت.


سرعت و کیفیت یادگیری بهروزی‌نیا به اندازه‌آی بود که در سن ۱۷ سالگی از او دعوت شد که در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران به کار و تدریس بپردازد و او مسئولیت تولید و آموزش ‌آن مرکز را پذیرا شد.


او همواره در جهت آموزش بربط و تربیت هنرجویان همت گمارده او سفرهای زیادی در سراسر اروپا، آسیا و شمال آمریکا داشته است و کنسرت‌های زیادی را برگزار نموده همچنین با گروه‌ها و ارکسترهای برجسته ایرانی مانند ارکستر مضرابی ایران، گروه عارف، گروه مولانا همکاری داشته و به عنوان نوازنده بربت با گروه دستان همکاری مستمر داشته است.


این ردیف‌دان، نواپرداز و نوازنده عود در طی این سال‌ها با تعدادی از خوانندگان برجسته از جمله محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، پریسا، سیما بینا، علیرضا افتخاری، همایون شجریان و سالار عقیلی همکاری داشته است.


بهروزی‌نیا بربط را به شیوه ایرانی می‌نوازد که این وجه تمایز او با عود نوازان عرب یا ایرانی است که به شیوه عرب‌ها عود می‌نوازند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب